23948sdkhjf

Lovgiver mod piratkørsel

Politisk aftale om bremse på billige udenlandske chauffører.

Det forlød allerede i løbet af dagen i går, at et flertal i Folketinget var tæt på en aftale om et lovindgreb, der reelt gør 3F-overenskomstens lønkrav til lov for udenlandske chauffører, der udfører cabotagekørsel i Danmark.

Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen, kunne over for dagbladet Børsen bekræfte, at han forventede en politisk aftale allerede i løbet af onsdag.

- Ja. Jeg er af den opfattelse, at Venstre og regeringen kan finde hinanden i den her sag, og jeg håber, vi kan nå hinanden i løbet af onsdag, sagde Hans Andersen.

Den ikke helt ukontroversielle aftale betyder, at udenlandske chauffører skal aflønnes efter den toneangivende danske overenskomst på transportområdet, når de udfører transportarbejde på dansk asfalt under cabotagereglerne. Det vil reelt sige, at det bliver 3F-overenskomsten, der kommer til at fastsætte mindstelønnen omkring 160 kroner i timen.

Kritiske røster

Det er især brancheorganisationerne Danske Speditører og ITD, der er kritiske over for lovindgrebet. I Danske Speditører har direktør Martin Aabak undret sig over, at indgrebet kommer på et tidspunkt, hvor EU-Kommissionen er tæt på at fremsætte et forslag om en mindsteløn, der skal gælde i hele EU.

I et debatindlæg på Altinget.dk vurderer han, at det danske lovindgreb reelt kan betyde, at cabotagekørsel bliver umuliggjort i fremtiden, fordi det bliver så dyrt og administrativt besværligt at udnytte cabotageretten.

»En EU-mindsteløn vil give de fattigste arbejdere i EU flere penge til smør på brødet. Alligevel er FH og DA afvisende over for forslaget. Organisationernes eget forslag om dansk mindsteløn vil skade vores konkurrenceevne, skriver Martin Aabak.

Hyllested jubler

Kort efter midnat kunne Henning Hyllested fra Enhedslisten bekræfte, at der er indgået en aftale, som han betegner som det største skridt nogensinde mod piratkørsel og billige udenlandske chauffører på de danske landeveje.

Enhedslisten har i forlængelse af finanslovsaftalens beslutning om at sikre danske lønvilkår på vejtransportområdet indgået en aftale med regeringen og en række af Folketingets partier om at indføre en lovbestemt aflønning af udenlandske chauffører, der kører gods- og bustransport i Danmark. Aflønningen skal være i overensstemmelse med de toneangivende overenskomster på chaufførområdet.

Henning Hyllested, transportordfører i Enhedslisten, er helt oppe at ringe.

- Igennem mange år har Enhedslisten været forrest i kampen mod piratkørsel og unfair konkurrence på de danske landeveje. Da jeg blev indvalgt i Folketinget i 2011, var der ikke mange herinde, der vidste, hvad cabotage- og kombikørsel var for noget. Med aftalen om at lade de dominerende overenskomster på chaufførområdet – overenskomsterne mellem DI og 3F - lægge niveauet for aflønning af udenlandske chauffører, der kører i Danmark, tager vi det største skridt, der nogensinde er taget i bekæmpelse af social dumping og piratkørsel i lastbil- og bustransporten, lyder det fra Henning Hyllested.

- Med aftalen bliver bremserne hugget i for lønninger på østeuropæisk niveau, for slet ikke at tale om de slavelønninger på 20 kr. i timen, som det danske vognmandsfirma, Kurt Beier, bød de filippinske chauffører i Padborg. De skal være fortid i Danmark, når der køres cabotage og kombineret transport i Danmark. Aftalen betyder også, at der nu kan speedes op på kontrollen med de udenlandske chauffører og vognmænd. Den hidtidige indsats har været mangelfuld og halvhjertet, men nu kan fagbevægelse og arbejdsgivere glæde sig over omfattende støtte fra myndighederne, så der sikres fair konkurrence på lige vilkår, baseret på ordnede løn- og arbejdsforhold for chauffører, der kører lastbil og bus i Danmark.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156