Skarpe anklager mod PostNord
Netop som et spinkelt flertal i Folketinget har godkendt et tilskud til PostNord på godt 100 millioner kroner for at opretholde befordringspligten for brevpost efter nytår, er der landet en bombe i den fortsatte debat om den kontroversielle statsstøtte til den statsejede dansk-svenske post-, pakke og logistikselskab.
PostNords konkurrenter har længe hævdet, at statsstøtten forvrider konkurrencevilkårene på pakke- og logistikmarkedet.
Ifølge dagbladet Børsen er der dukket et brev op fra en anonym afsender, der angiveligt har insiderviden om, hvordan PostNord Logistics angiveligt bruger statsstøtten til at opnå konkurrencefordele.
Over for dagbladet Børsen har transportminister Benny Engelbrecht (S) oplyst, at sagen har svækket tilliden til PostNord.
»I forhold til Postnord Logistics er der tale om en virksomhed, som gennem en periode har haft betydelige underskud. Det har givet anledning til uro i branchen, og mange henvendelser til medlemmerne af postforligskredsen og regeringen. Disse forhold har svækket min tillid til Postnords håndtering af netop den del af virksomheden. Der er nu igangsat en undersøgelse. Jeg ser frem til at få afdækket, hvad der er op og ned i sagen,« skriver Benny Engelbrecht til Børsen.
PostNords ledelse har pure afvist påstandene i det anonyme brev.
Mere statsstøtte?
De statslige danske og svenske ejere har inden for de senere år støttet PostNord med flere milliarder. Først og fremmest for, at PostNord kunne afskedige et stort antal medarbejdere, der havde lange opsigelsesvarsler. Men også for at kunne omstrukturere selskabet i forbindelse med de faldende brevmængder.
Med den nye bevilling på godt 100 millioner danske kroner for at sikre omdelingen af breve fra nytår bliver næppe sidste gang PostNord må stikke snablen i statskassen.
Der skal nemlig findes en mere langsigtet – og formentlig skatteyderbetalt – løsning, hvis PostNord fortsat skal garantere omdelingen af brevpost i hele Danmark.