23948sdkhjf

- Green Deal er et skridt i den rigtige retning

Marianne Vind (MEP) ser dog gerne, at ambitionsniveauet kommer tættere på det danske.

- EU-kommissionens udspil er et skridt i den rigtige retning, men jeg vil presse på for, at ambitionsniveauet i EU kommer tættere på det, den danske regering har lagt for dagen med sin nye klimalov.

Således lyder reaktionen fra Marianne Vind, medlem af Europa-Parlamentet – hvor hun også er medlem af det magtfulde TRAN, transport- og turismeudvalget, efter offentliggørelsen af Green Deal, som Europa-Kommissionen fremlagde onsdag.

Aftalens overordnede mål er, at Europas udledning af drivhusgasser i 2050 skal gå i nul, og her kommer transportbranchen til at trække en betragtelig del af læsset. Der skal flyttes mere transport fra veje til skinner, og transportsektorens CO2-udledning skal reduceres med 90 procent frem mod 2050.

- Det er godt, at vi nu får en samlet strategi for at nedbringe transportsektorens CO2-udledning med 90 procent frem mod 2050. Men vi er nødt til at have konkrete delmål på vejen dertil, så vi kan måle vores fremgang og skrue op for tempoet og indsatsen, hvis det bliver nødvendigt, siger Marianne Vind, og fortsætter:

- Jeg ser frem til arbejdet med at flytte godstransport fra veje til skinner og skibe. Her kommer vi uden tvivl til at skulle investere i vores jernbaner og havne. For vi er nødt til at øge kapaciteten her, hvis vi vil gøre den europæiske godstransport grønnere. EU-kommissionen lægger også op til, at der fremadrettet lægges afgifter på fly- og skibsbrændstof. Dermed sikrer vi også, at der bliver rettet op på den unfair konkurrence i transportsektoren, siger hun og tilføjer, at det desuden klæder Kommissionen, at man nu også vil inkludere den maritime sektor i CO2-kvotesystemet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109