En fremtid med Kina som supermagt?
Hvordan forbereder danske virksomheder sig til en fremtid med Kina som konkurrent på de internationale handelsmarkeder? Og hvordan justerer man sin virksomhed til at konkurrere med kinesiske virksomheder, der ikke er underlagt samme krav til GDPR, løn- og arbejdsforhold og endog menneskerettigheder, og som i visse tilfælde – som eksempelvis gigant-rederiet COSCO – er ejet af den kinesiske stat og i princippet har en bundløs egenkapital.
Det kunne medlemmerne af det nordjyske logistiknetværk SmartLog komme tættere et svar på, da netværket i går tirsdag for ottende gang afholdte det årlige Logistikkens Dag i Aalborg Kongres- og Kulturcenter.
Derudover dykkede konferencen blandt andet også ned i blockchain-teknologi samt danske virksomheders forandrende værdikæder som følge af den digitale omstilling.
Blandt dagens oplægsholdere fandt man Christian Boutrup, der er kinaekspert og forfatter til bøgerne ”Den store tech-revolution” og ”Den røde løber – Kinas fremmarch i Europa”. Hun fortalte blandt andet om, at Kina i al stilhed har taget et kvantespring og i disse år gennemgår en vild tech-revolution, som rykker ved magtbalancen i verden og kommer til at påvirke os alle.
Desuden fortalte Henrik Hagens, administrerende direktør i Hagens Spring Group, hvordan Hagens Fjedre i 2011 etablerede sig i Kina og arbejder som underleverandør til mange forskellige danske og internationale industrier, som f.eks. pumpe-, ventil-, tog- og bilindustrien og i dag har et udbytterigt marked i store dele af Kina.
Læs meget mere om Logistikkens Dag 2019 i kommende udgave af Transport Tidende.