23948sdkhjf

Støttepartier vil have grøn check på flyrejser

SF og EL deler holdning om, at en flyafgift ikke må ramme socialt skævt.

De fleste lande i Nord- og Vesteuropa har indført en fly-/passagerafgift i en eller anden form – bare ikke Danmark. Med flyskammens komme og den øgede opmærksomhed på CO2-udledning og grøn omstilling er presset for at indføre noget lignende her til lands steget.

For at undgå politiske indgreb spillede den danske luftfartsbranche i oktober selv ud med oprettelsen af Luftfartens Klimafond, der via en uafhængig fond skal støtte forskning i grønne løsninger inden for luftfart, og i seneste nummer af Transport Tidende lød det fra transportminister Benny Engelbrecht, at regeringen ikke vil indføre en passagerafgift, da en sådan ikke vil sikre reelle CO2-reduktioner.

Bekymring om social skævhed

Ifølge Anne Paulin, energiordfører for Socialdemokratiet, risikerer man med en flyafgift, at flytrafik rammer socialt skævt og bliver en luksusvare, som kun de få har råd til, og Thomas Jensen, transportordfører for S, har udtalt, at politikerne ikke skal begrænse folk i at flytte sig.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, er enig i bekymringen om, at en flyafgift vil ramme socialt skævt, og partiet foreslår derfor, at en del af midlerne fra afgiften tilbageføres via den grønne check til mennesker med lave indkomster.

- Hvis der indføres en flyafgift uden videre tiltag, er det klart, at der er nogle - fortrinsvis dem med de laveste indkomster - som vil (gen)overveje, om deres næste rejse skal være med fly. Det er jo sådan set også meningen med en afgift - og vores fokus er så, at det ikke rammer socialt skævt. Derfor er vores forslag skruet sammen, så de, der rejser mest og længst - de bedre stillede - rammes hårdest. En såkaldt progressiv afgift: Jo flere rejser, du foretager og jo længere, des højere og højere afgifter, siger Henning Hyllested til Transport Tidende, og fortsætter:

- Enhedslisten har ikke fremsat krav om indførelse af flyafgifter i forbindelse med dette års finanslov. Vi forestiller os, at det skal indgå i den kommende klimalov med udmøntning i den kommende klimahandlingsplan, som udmønter klimaloven i konkrete tiltag, siger han.

Hos SF stiller transportordfører Anne Valentina Berthelsen sig tvivlende over for transportministerens argument om, at en flyafgift først vil have en virkning, i det øjeblik danskerne holder helt op med at flyve, og hun foreslår også grøn check på flyrejser.

- Jeg føler mig ganske overbevist om, at en afgift sagtens kan skrues sådan sammen, at de, som har råd, blot vil flyve lidt mindre, imens de, som har færre penge at gøre godt med, kan kompenseres økonomisk for afgiften via en grøn check. SF vil arbejde for en flyskat, og vi forventer, at Socialdemokratiet nok før eller siden skal fatte interesse for idéen, siger Anne Valentina Berthelsen.

I en mail til Transport Tidende skriver transportminister Benny Engelbrecht:

- Det er regeringens ambition at sikre en mere bæredygtig flytransport. Vi er i gang med at overveje de forskellige håndtag, som vi kan dreje på for at fremme en bæredygtig omstilling i flytransport. Vi skal sikre, at de incitamenter og initiativer, som kan tages i brug for at nå målsætningen, er velovervejede og grundigt undersøgt, inden vi lægger os fast. For mig er det vigtigt, at vi finder løsninger, der sikrer reelle CO2-reduktioner. Hvis man indfører en passagerafgift, vil den være målrettet at begrænse borgernes mulighed for at flyve, og en passagerafgift giver således ikke et incitament til at fremme en bæredygtig udvikling af luftfarten. For at opnå reelle CO2-besparelser skal afgiften i så fald være så stor, at folk helt holder op med at flyve, og at vi som konsekvens heraf ser færre fly i luften. Desuden kan en høj passagerafgift i Danmark medføre, at flyruter og passagerer vil flyve fra andre lande, og så opnår vi reelt ingen CO2-besparelser, siger ministeren.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 22).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093