23948sdkhjf

Lad os få fart på havnelovsrevisionen

Leder af Anders Per Gajhede.

På denne plads i avisen skrev jeg i seneste nummer om, at regeringen i sit lovkatalog for 2020 undlader at nævne en revision af havneloven, hvilket – forståeligt - skaber skuffelse og bekymring i den danske havnesektor.

Ole Birk Olesen søsatte i 2017 en revision af havneloven og nedsatte samtidig et ekspertudvalg, som i maj 2018 fremlagde sine anbefalinger til et første bud på fremtidens havnelov. Siden har danske havne, havnevirksomheder og øvrige interessenter i den danske havnesektor holdt vejret i spænding, men der har desværre været meget stille. En opdatering af havneloven vil ellers kunne skabe noget ro i havnene, der med al rimelighed har ret til at vide, under hvilke vilkår de fremover skal drive havn. Man kan kun frygte, at investeringer (og især de grønne af slagsen) er holdt tilbage, fordi konkurrencesituationen er uklar.

I et svar til Transport Tidende siger Benny Engelbrecht, at han vil sikre sig bred politisk opbakning til rammevilkårene for den danske havnesektor og lytte til branchens centrale aktører, inden havneloven revideres. Og det er da også en sympativækkende udmelding. Fra denne plads undervurderes heller ikke vigtigheden af, at der skal gøres et grundigt stykke forarbejde, inden en revision kan foreligge. Regeringen skal ikke med hiv og sving bikse noget lovgivning sammen med venstre hånd for at tækkes en branche (eller utålmodige havneskribenter, for den sags skyld). Branchen og eksperterne skal selvfølgelig lyttes til og inddrages i processen - og Gud ske tak og lov for det. Der er muligvis også nogle hensyn på europæisk plan.

Men man må spørge sig selv, om der med ekspertudvalgets anbefalinger og den tidligere regerings drøftelser med havnesektorens interessenter ikke er en stor bunke viden, man hos S-regeringen kan arbejde videre med, så der kan komme turbo på processen, som indtil videre har forekommet mig – ja, undskyld udtrykket – lidt sløv. Det skyldes forhåbentlig ikke, at man mener, dette forarbejde er mindre værd, fordi det er tilvejebragt i regi af en anden regering. Langs de danske kyster ligger de danske havne - kritiske stykker infrastruktur, som de er – og bidrager hver dag til dansk vækst, arbejdspladser og sammenhængskraft. De har krav på - og fortjent - at kende deres rammevilkår for årene, der kommer.

I brancheorganisationen Danske Havne tiltræder Carsten Aa som ny formand, og herfra skal der lyde en varm velkomst. Jeg har selv haft fornøjelsen af at interviewe Aa – med efterfølgende rundvisning på Lindø Port of Odense. Jeg fik indtrykket af en jordnær og i særlig grad kompetent havnedirektør, og jeg er overbevist om, at Danske Havne også fremover får en formand, der vil arbejde professionelt med at bidrage til at få danske havne på dagsordenen, når regeringen skal udarbejde en infrastrukturplan frem mod 2030. Det er nogle store træsko, der skal fyldes efter Ole Ingrisch, der om nogen har sat sit fodaftryk i den danske havnesektor. Men i Carsten Aa har brancheorganisationen fundet sig en yderst professionel afløser.

(Denne leder er også bragt i Transport Tidende nummer 20).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109