23948sdkhjf

Verdens største hurtigfærge til Bornholm

Aftale med staten sikrer opgradering af færgebetjeningen til og fra Bornholm.

Molslinjen har afgivet ordre på verdens største hurtigfærge til Bornholm. Den nye katamaranfærge forventes indsat på Bornholm i foråret 2022.

Færgen kan rumme 1600 passagerer og op til 450 biler.

Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.

Aftalen vil angiveligt løse nogle af de kapacitetsudfordringer, som færgeruten til Bornholm har kæmpet med.

- Jeg er optaget af, at passagererne har en god rejseoplevelse, når de rejser med færgen til og fra Bornholm. Derfor er jeg også rigtig glad for, at Molslinjen vil indsætte en helt ny og større færge mellem Rønne og Ystad, som på en række vigtige parametre er bedre end de nuværende hurtigfærger, udtaler transportminister Benny Engelbrecht.

Austal igen

Express 4 er Molslinjens seneste hurtigfærge bygget hos australske Austal. Nu har Molslinjen hos Austal afgivet ordre på en færge, som målt på passagerer og biler bliver verdens største hurtigfærge.

Bornholm skal have en helt ny hurtigfærge til sejladsen mellem Rønne og Ystad. Den nye færge bygges hos det australske Austal-værft, som også stod bag Molslinjens seneste hurtigfærge, Express 4 og Bornholms tidligere hurtigfærger, Leonora Christina og Villum Clausen. Færgen leveres, så den indsættes på Bornholm i løbet af foråret 2022.

Kapacitetsproblemer

Den nye hurtigfærge bliver den hurtigfærge i verden med størst kapacitet til biler og passagerer. Den bygges også med speciel fokus på manøvredygtighed og passagerkomfort. Der bliver hele to passagerdæk med plads til 1.600 passagerer, og vogndækket kan rumme op til 450 biler. Hermed øges færgekapaciteten med cirka 14 procent, hvilket løser nogle af de kapacitetsproblemer, Bornholm har oplevet den seneste højsæson.

- De lavere priser og en ekstra daglig frekvens har været en overvældende succes og har skabt en markant passagerfremgang det seneste år. Med en ny og større færge kan Bornholm bygge videre på den succes, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsila på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4-takts motorer. Motorerne er af såkaldt duel fuel typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.

Herudover vil skibet blive udstyret med to t-foils og aktiv trim tap system og med to meget kraftige bovtrustere.

- Vi har altid ønsket at gøre det bedst muligt på Bornholm og på baggrund af de hidtidige meget positive erfaringer for Bornholm foretager Molslinjen nu denne kæmpeinvestering for at sikre den bedst mulige færgedrift for øen, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Staten og Molslinjen er blevet enige om at forlænge kontrakten på færgebetjeningen af Bornholm med to år, så den udløber i 2030.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109