23948sdkhjf

Dekra matcher ledige med transportbranchen

Jobmesser forventes at tiltrække 1.500 deltagere og 100 vognmænd.

Som en af Danmarks førende uddannelsesinstitutioner inden for transportrelaterede uddannelser, kurser og efteruddannelser holder Dekra fast i afholdelsen af selskabets Jobmesse, der har som formål at komme chaufførmanglen til livs.

Chaufførmangel

Dekra Jobmesse fandt sted i dagene 23.-26. september på fem af selskabets AMU Centre spredt rundt omkring i landet.

Med messen vil Dekra matche ledige og personer med ønske om brancheskifte med repræsentanter fra transportbranchen, fagforeninger og jobcentre for at komme manglen på chauffører til livs.

Ifølge Dekra blev de seneste jobmesser i foråret de største og mest besøgte til dato med over 1.500 besøgende og 80 vognmænd og virksomheder, og der skulle være blevet givet hånd på flere jobaftaler. Ved dette efterårs jobmesser forventer Dekra 1.500 besøgende og op mod 100 vognmænd, lyder det.

- Baggrunden for at holde jobmessen er, at branchen – især godstransportbranchen – fortæller, at man mangler medarbejdere. Der er lidt forskellige tal fremme, alt efter hvem man spørger, men det drejer sig cirka om 2.500 chauffører. Det, vi forsøger at gøre, er at holde de her messer, hvor vi inviterer fagforeningerne og jobcentrene, og annoncerer bredt til folk, der er ledige eller ønsker brancheskifte, til at komme ind og få lidt at vide om, hvad der stilles af krav i branchen. Jobcentrene er med, for skulle der komme en ledig borger, der kunne tænke sig at arbejde i branchen, kan de komme i direkte kontakt med hinanden, for det er jobcentret, der skal godkende og facilitere det videre forløb, siger Karsten Trend Poulsen, der er administrerende direktør for Dekra AMU Centrene i Nordjylland og Midtjylland.

Samarbejder med branchen

Karsten Trend Poulsen stod således selv i døren og bød som den første velkommen til de gæster, der valgte at lægge vejen forbi Sundsholmen 21 i Nørresundby, hvor Dekra afviklede én af sine jobmesser.

Direktøren er tidligere ejer af Grøns Transportuddannelser, der blev en del af Dekra-koncernen i 2016, hvor Karsten Trend Poulsen overtog som chef for Dekras nordjyske og midtjyske regioner, der omfatter i alt otte AMU Centre.

- Vi har både en udbudsret og en udbudspligt. Vi er forpligtet til at rådgive borgere om, hvilke krav der stilles til hvilke uddannelser. Vi har også et godt samarbejde med branchen. Branchen kommer hos os på efteruddannelse, og der hører vi, hvad det er, der efterlyses. Hvad det er for nogle folk, de mangler lige nu, og hvilke kvalifikationer de skal have. Det kan vi lytte os frem til og måske nemmere rådgive jobcentret, der skal rumme det hele. Så jeg synes, det er den rigtige måde vi gør det på; et samarbejde mellem a-kasser, jobcentre, uddannelsesinstitutioner og virksomhederne, siger Karsten Trend Poulsen.

Formidler kontakten

Han tilføjer, at Dekra er stolte over at kunne bidrage til at formidle kontakten som rådgivende organ mellem jobsøger og transportbranchen – også selv om der ikke skulle være behov for Dekras uddannelsestilbud i første omgang.

- Vi kommer ind dér, hvor borgeren mangler nogle kvalifikationsbeviser, og så kan vi måske tilbyde den uddannelse, der skal til. Mangler borgeren ikke noget uddannelse, så er vi tilfredse med at være med til at formidle kontakten og bidrage til, at nogen kommer i arbejde. Og så tror vi selvfølgelig også på, at de kommer tilbage til os, den dag de har behov for efteruddannelse, siger han og fortsætter:

- Som uddannelsesinstitution kan vi ikke bare gå ind og give en uddannelse til en ledig uden videre – det er jobcentret eller a-kassen, der skal godkende det. Vi kan rådgive om, hvilke kvalifikationer der mangles til eksempelvis at blive chauffør, og så har vi eventuelt en virksomhed, der efterlyser en person med de kvalifikationer, og så kan vi parre dem sammen, lyder det fra Karsten Trend Poulsen.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Voxmeter for Dekra i slutningen af 2018 forventer de adspurgte vognmænd at have 6,7 procent flere ansatte i 2019 end 2018.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 18).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14