23948sdkhjf

WFS klar til pharma-vækst

Åbner nyt, moderne pharmacenter i CPH.

Groundhandlingselskabet WFS (Worldwide Flight Services) har i længere tid oplevet flaskehalse i produktionen i Københavns Lufthavn (CPH), som følge af at kapaciteten her ikke har kunnet følge med efterspørgslen.

Det håber selskabet nu, der er rettet op på med udvidelsen i håndteringsfaciliteter og ikke mindst åbningen af et nyt, moderne pharmacenter.

Sidstnævnte spiller i øvrigt perfekt ind i CPH’s ambitioner om at tiltrække mere pharma-cargo.

To års ventetid er slut

- Jeg har det rigtig godt med, at vi er nået til vejs ende – og endda til tiden. Det var en temmelig stram tidsplan, siger Jimi Daniel Hansen og betragter de omkring 1.500 nye, moderne kvadratmeter temperaturkontrolleret miljø særligt etableret til håndtering af pharmaprodukter.

Den nu tidligere managing director på stedet blev ved årsskiftet forfremmet til project director – process improvement hos WFS Global, men inden da arbejdede han i to år på at få etableret nye pharmafaciliteter, fordi det var helt tydeligt, at det var mod denne branche, vinden blæste for det store groundhandlingselskab. WFS påbegyndte håndtering af pharmaprodukter i CPH for 18 måneder siden, og siden er mængderne af pharmaprodukter steget betragteligt.

- Tendensen de senere år har været store stigninger i pharmasegmentet, og det nye pharmacenter skal både understøtte den nuværende tonnage, men også tiltrække ny tonnage. Vi har haft tæt på 100 procent udnyttelse på vores eksisterende terminaler, og derfor har vi haft flaskehalse i produktionen. Men nu får vi 50 procent mere plads og 50 procent flere porte, og vi forventer 50-60 procent kapacitetsudnyttelse fra starten, siger Jimi Daniel Hansen.

De nye pharmafaciliteter tilbyder end-to-end håndtering i temperaturkontrolleret miljø med plads til 300 europaller. Faciliteterne kan håndtere 15.000 tons årligt, og repræsenterer en investering på 15 mio. kr.

1. september udvidede WFS desuden luftfragthåndteringsfaciliteterne i CPH til 13.900 kvadratmeter, da selskabet overtog driften af endnu en ejendom på 4.700 kvadratmeter i lufthavnen.

Med virkning fra 26. august er Jack Brandstrup ansat som ny managing director for WFS Scandinavia.

Potentiale i København

Åbningen af de nye pharmafaciliteter kommer i samme måned som WFS’ åbning af nyt pharmacenter i Paris til en pris af 10 mio. euro, der er den eneste facilitet ejet af en groundhandling virksomhed dedikeret til pharmaprodukter i Paris’ Charles de Gaulle-lufthavn.

Når selskabet også har valgt at fokusere på CPH, skyldes det, at man ser lufthavnen ved København som en international gateway for pharmabranchen.

Sådan lød det fra Dan Parker, senior vicepræsident for Commercial Cargo i EMEAA-landene (Europa, Mellemøsten, Asien og Afrika) hos WFS, da han talte ved den officielle åbning:

- Vi ser væsentligt potentiale i København ved at investere i de faciliteter og det udstyr, vores kunder behøver for at få deres forretning til at vokse. Pharmabranchen er et stort fokusområde, fordi både Danmark og Sverige har vigtige sites for pharmaproduktion i og omkring Øresundsregionen, og København er en naturlig international gateway for disse produkter, lød det fra Dan Parker.

En del af CPH’s strategi

WFS har sat nye standarder for håndtering af pharmaprodukter i Københavns Lufthavn med åbningen af nye, moderne faciliteter. Det mener Morten T. Mortensen, CPH’s direktør for Airline Sales & Route Development:

- Med denne markante udvidelse spiller WFS en vigtig rolle i en af CPH’s prioriteter i luftfragtstrategien ”Grow Pharma”. Desuden ved vi, at WFS har omfattende erfaring inden for håndtering af pharmaforsendelser, og de vil fortsætte med at drage nytte af den viden fra deres globale netværk i 22 lande med over 200 lokationer. Med åbningen af disse faciliteter sætter WFS nye standarder for håndteringen af pharmaprodukter i Københavns Lufthavn og har sikret sig evnerne til at håndtere pharma- og biomedicinske produkter i mange år endnu, lød det fra Morten T. Mortensen, der fortsætter:

- Pharmaprodukter er blandt de mest værdifulde varegrupper inden for luftfragt, og der er nogle meget strikse regler, der skal mødes, hvad angår temperaturkontrol, fart, stabilitet og forsigtig håndtering. Disse krav betyder, at flyselskaber og handlingselskaber må have 100 procent fokus på processer og fysiske faciliteter, uanset om godset håndteres i henhold til GDP eller CEIV standarder, siger Morten T. Mortensen.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 17).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078