23948sdkhjf

Speditører forenkler emballagestyring

MyPallet tilbyder digitaliseringsløsning til de gamle emballagekvitteringer.

Hver dag skifter i hundredtusindvis af emballageenheder hænder i den danske transportbranche. Når varer transporteres fra produktionsvirksomhed til transportvirksomhed og videre til slutkunde, fragtes de forsvarligt i europaller, blomsterbure, kødkasser, cateringbure, plastkasser, osv., og emballagen opfattes ofte som sekundært set i forhold til selve produktet.

Sandheden er dog, at emballageenheder repræsenterer en ikke ubetydelig værdi, og at det ofte er en tung og dyr proces at administrere enhederne, fordi det foregår manuelt.

Det forsøger den nystartede it-virksomhed MyPallet nu at gøre noget ved med en ny digital løsning til emballagestyring, der ikke alene skal lette den administrative proces, men også slå igennem på kundernes bundlinjer.

Stifterne af MyPallet er to tidligere speditører, der sammen med en it-investor er eksperter på, hvad speditørerne og deres kunder efterspørger, og hvordan det konkretiseres i en digital løsning.

Administrativ besparelse

- I mange år har man, når man har byttet transportemballage, lavet en emballagekvittering, som chaufføren og modtageren begge har fået et eksemplar af. Kvitteringerne er herefter blevet afleveret til kontoret for at blive tastet ind i en computer. Ofte har der opstået uenigheder om, hvem der skylder hvor meget emballage, og så har man skullet se alle kvitteringerne igennem.

Ordene er 39-årige Søren Madsens, og han ruller en kende med øjnene, mens han siger det. Han er medstifter af MyPallet og han ved, hvad han taler om. Som uddannet speditør har han i årevis beskæftiget sig med emballagestyring og rystet på hovedet over, hvor tung en administrativ byrde den del af transportbranchen repræsenterer.

I april 2018 gik han derfor sammen med speditørkollegaen Søren Finseth, og i samarbejde med en investor stiftede de MyPallet.

MyPallet er en digital løsning til erstatning af de gamle emballagekvitteringer. Med systemet laver man alle kvitteringer ”ude i marken”, og man sparer således at taste det ind hjemme på kontoret, fordi alt er digitaliseret.

Systemet sparer transportvirksomheder og kunder for administrative byrder, hvilket kan ses på bundlinjen, siger Søren Madsen.

- Hos nogle af de største transportvirksomheder sidder der et tocifret antal medarbejdere og ikke laver andet end at styre emballage. De kan have store uenigheder med kunder og leverandører om antal og kvalitet, og faktisk er der i dag mange, der ikke vil køre med byttepaller - mest af alt fordi de ikke vil administrere dem og have kontrollen på dem, siger Søren Madsen.

Store kunder

MyPallet præsterede i selskabets første regnskabsår frem til april i år et lille overskud, hvilket stifterne er meget tilfredse med, da det ikke har været billigt at udvikle løsningen, at tage ud og sælge produktet og samtidig sætte to lønninger af.

I selskabets relativt korte levetid er det allerede lykkedes at overbevise blandt andre Aarstiderne, Prime Cargo, Fogtmann Logistik og Bloomingville om at tage løsningen til sig. I kundekartoteket findes på nuværende tidspunkt cirka 35 kunder med i alt cirka 400 brugerlicenser. Blandt de resterende kunder – og de potentielle nye kunder, som MyPallet er i drøftelser med – findes en række spillere i transportbranchen af ikke ubetydelige størrelser, som Søren Madsen dog ikke på nuværende tidspunkt vil røbe navnene på.

- Vi er især rigtig glade for den aftale med Aarstiderne, som vi netop har indgået. De har jo alt fra europaller, cateringbure, grøntssagskasser og en række andre typer af plastkasser, men beviser, at MyPallet software også er ideelt for styring og kontrol af virksomhedens egen returemballage og tilmed sikrer bæredygtighed til gavn for miljøet. Det er et eksempel på, at vi kan lægge alle de typer af kasser og emballager ind i systemet, som det skal være. Når virksomheder ønsker sig forskellige tilføjelser til produktet, så forgrener det sig, og vores produkt udvikles yderligere, siger Søren Madsen.

- Vi kender rumlen

MyPallet-stifteren fortæller, at en række transportvirksomheder har lavet andre lignende løsninger, som dog kun virker i egne ”lukkede” systemer.

- Vores løsning er åben og neutral, hvilket vil sige, at alle kan tilgå det. Mange importører og eksportører bruger måske ikke kun én speditør. Derfor kan de have emballageregnskaber med mange forskellige transportvirksomheder. Med vores løsning er regnskaberne samlet i ét system. MyPallet udmærker sig ved, at det er et åbent system for kunden. Vi ved, at kunderne skifter rundt mellem speditører, men det er det samme system, de kommer til at bruge, siger Søren Madsen og tilføjer, at han desuden ser det som en stor fordel, når han er ude at sælge MyPallet-løsningen, at han er tidligere speditør.

-Vores store force er, at vi kommer fra branchen. Vi kender alle speditørerne, og speditørerne kender os. Vi kender rumlen. Så når vi sætter os sammen med speditører, så falder paraderne, når vi siger, at vi er tidligere speditører, i modsætning til hvis vi præsenterede os som it-sælgere. Vi ved, hvad det handler om. Vi har selv betalt palleregningerne – vi ved, hvad det koster, siger Søren Madsen.

FAKTA:

MyPallet

MyPallet er et digitalt værktøj til emballagestyring. Løsningen tilbyder nyskabende og digitaliseret styring og kontrol af transportemballage. Den digitale udveksling af data sker ved brug af applikationer og styres af den enkelte kunde ved hjælp af MyPallet webportal, som er kundernes unikke adgang til systemet. Systemet er udviklet til alle led i forsyningskæden: Fra afsender til modtager, fra vognmand til speditør, fra lagermand til chauffør.

MyPallet har egenudviklet softwaren og lanceret en applikation til såvel iOS og Android til at forenkle og optimere procedurer og processer, herunder styring og kontrol i forbindelse med udveksling af transportemballage. Løsningen er fuldt ud digitaliseret - og vil erstatte de manuelle processer, som i dag findes på markedet. Brugeren rapporterer live data via MyPallet App - med få klik - og derfra sendes automatisk kvittering til modtager. Hvis begge parter ikke benytter MyPallet App, da underskrives elektronisk på den mobile enhed. Dataudveksling forbindes derefter til MyPallet webportal, hvilket sikrer oversigt over alle transaktioner såvel som et komplet oversigtsbillede imod alle kunder og leverandører.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 16).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109