Dansk mindsteløn til udenlandske chauffører
Der er udsigt til, at det bliver væsentligt dyrere at anvende udenlandske lastvogne og chauffører til cabotagekørsel på dansk jord. Regeringen har blandt andet planer om en mindsteløn på niveau med ”repræsentative” danske overenskomster.
Det kan potentielt betyde, at det er slut med den unfair konkurrence fra lavt lønnede udenlandske chauffører, som danske chauffører og vognmænd i årevis har klaget over
Regeringen nedsætter et lovforberedende udvalg, der bl.a. skal sikre udenlandske chauffører danske lønvilkår. Det sker på baggrund af anbefalinger fra arbejdsmarkedets parter i det såkaldte Padborg-udvalg, hvor der dog ikke var enighed. ITD var uenig, da brancheorganisationen mener, at anbefalingerne favoriserer 3F-overenskomsten på transportområdet.
Det nye lovforberedende udvalg skal se på, hvordan man sikrer ordnede forhold for chauffører, der kører i Danmark. Udvalget nedsættes på baggrund af en række anbefalinger, som kommer fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
Det fremgår af en pressemeddelelse, der er udsendt af Transportministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Cabotage-begrænsning
Parterne foreslår blandt andet, at der indføres mindsteløn på transportområdet for såkaldt cabotagekørsel. Det vil gøre det dyrere, at anvende de i dag lavt lønnede udenlandske chauffører, der efter en international transport til Danmark kører indenrigsture her i landet efterfølgende.
Anbefalingen er, at denne gruppe chauffører skal have lønvilkår, der stemmer overens med de mest repræsentative arbejdsmarkedsparters kollektive overenskomster på transportområdet. Derudover skal kontrollen og håndhævelsen af kravene skærpes, så virksomheder, der ikke overholder de nye regler, blandt andet kan få bøder.
To ministre
Det er beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard og transportminister Benny Engelbrecht har taget initiativ til at nedsætte udvalget.
Transportminister Benny Engelbrecht udtaler:
- Som transportminister er jeg meget optaget af spørgsmålet om social dumping. Vi skal ikke acceptere, at lastbilchauffører lever et kummerligt liv på de europæiske rastepladser og arbejder til helt urimelige lønninger, som vi så det i Padborg-sagen. Vejtransportområdet er grænseoverskridende i sin natur, hvilket giver nogle særlige udfordringer. Derfor hilser vi i regeringen anbefalingerne fra parterne velkomne, da de indeholder konkrete forslag til løsninger på nogle af disse udfordringer. Og jeg ser nu frem til at følge udvalgets videre arbejde.
Ministerkollegaen Peter Hummelgaard udtaler:
- Vi har desværre set eksempler på udenlandske chauffører, som har kørt her i landet til alt for lave lønninger, og hvor arbejdsforholdene ikke har været i orden. Det er uacceptabelt og skal stoppes. For det er med til at trykke lønnen og arbejdsforholdene ned for alle i branchen. Jeg er derfor glad for, at arbejdsmarkedets parter igen har taget ansvar og er kommet med en fælles anbefaling, der skal løse et reelt problem. Udvalget skal nu undersøge, hvordan vi ved lov skal sikre ordnede forhold for blandt andre de chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark. Normalt har vi ikke lovgivning om mindsteløn i Danmark, fordi arbejdsgivere og lønmodtagere selv forhandler løn, men når vi her har et område, hvor parterne selv anbefaler lovgivning, så lytter vi naturligvis til det.
Flere af Danmarks nabolande har indført mindstelønskrav for udenlandske chauffører.
Jubel i DTL
Udmeldingen fra Benny Engelbrecht og Peter Hummelgaard vækker begejsgtring i DTL – Danske Vognmænd.
- Vi støtter varmt, at de største repræsentanter for arbejdsmarkedet sidder med i udvalget. Især fordi parterne har formået at nærme sig hinanden ved deltagelsen i det udvalg under den forrige regering, som skulle sikre, at de grimme tilstande med de filippinske chauffører i Padborg sidste år ikke gentager sig.
Både arbejdsmarkedets parter og danske politikere har hidtil været meget tilbageholdende med lovindgreb i overenskomstmæssige spørgsmål. Derfor vakte det også en del protester, da daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen – netop med henvisning til de filippinske chauffører, der boede under kummerlige forhold hos Kurt Beier Transport i Padborg – forslog et lovindgreb.
Men ifølge DTL har arbejdsmarkedets parter har fundet det nødvendigt, at der indføres lovgivning om, hvad der skal gælde for udenlandske chauffører, der kører i Danmark, men som er ansat uden for landets grænser.
-Det støtter DTL fuldt og helt, og det vil ikke mindst være et godt signal at sende til EU, som står foran at skulle genoptage forhandlingerne om vejpakken, der skal sikre chaufførernes vilkår, når de kører i de enkelte EU-lande. I dag er der tale om rene Wild-West tilstande, og lovgivning er den eneste måde at få sat en stopper for festlighederne på, slutter Erik Østergaard.
Hyldested kræver kontrol
Transportordfører for Enhedslisten, Henning Hyllested, hilser initiativet velkomment.
- Enhedslisten har gennem mange år været i forreste række i kampen mod social dumping på landevejen. Det er overordentligt glædeligt, hvis der nu tages et afgørende skridt i kampen mod social dumping. Det er også på høje tid. Danske bus- og godschauffører – og danske vognmænd – har alt for længe været udsat for unfair konkurrence fra billige, underbetalte chauffører fra især Østeuropa, siger Henning Hyldested.
Han understreger, at det er afgørende for en sådan mindstelønsordnings succes, at der bliver afsat penge og ressourcer, herunder til personale og uddannelse, til en effektiv kontrolindsats.
Hurtigt arbejdende udvalg
Udvalget kommer ud over repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet, Transportministeriet og Justitsministeriet til at bestå af repræsentanter fra Erhvervsministeriet, Finansministeriet samt DA og FH.
Udvalget ventes at afslutte arbejdet senest den 1. december 2019.