Flere lastbilrastepladser på ventemusik
En bred vifte af repræsentanter for dansk vejgodstransport bød for nyligt den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) velkommen med en opfordring til hurtigt at løse de massive trængselsproblemer på lastbilrastepladserne.
Radioprogrammet Public Service på DR P1 bad i går torsdag ministeren om et svar på henvendelsen fra brancheorganisationerne – der repræsenterer både arbejdstager og arbejdsgivere.
Benny Engelbrecht har dog ikke tænkt sig, at gøre noget ved det akutte rastepladsproblem. Han vil – som sin liberale forgænger Ole Birk Olesen, der indførte den omstridte 25-timers regel med opbakning fra Dansk Folkeparti – afvente Vejdirektoratets evaluering af parkeringsbegrænsningens og de voldsomt høje bøders effekt på trængslen.
Ifølge transportbranchen – chauffører, vognmænd og speditører – har 25 timers reglen ikke mindsket de voldsomme trængselsproblemer på rastepladserne. Samtidig regner bøderne på 2.050 kroner stykket ned over lastbilchaufførerne.
I radioprogrammet siger Danske Speditørers adm. direktør, Martin Aabak:
- Det er et veldokumenteret faktum, at der er massive trængselsproblemer på rastepladserne. Derfor er der et klart behov for flere rastepladser. Det gør især et stort indtryk på mig, at Godschaufførenes Landsklub og en række kredsforeninger siger, at 25-timers reglen er et projekt, der er kørt helt af sporet, siger Martin Aabak.
Han opfordrer ministeren og politikerne på Christiansborg til at åbne øjnene og lytte til branchen og handle, i stedet for at vente på en bureaukratisk evaluering.
- 25-timers reglen har helt åbenlyst ikke bidraget til at mindske trængselsproblemerne. Der er jo tale om et lovpligtigt hvil, som chaufførerne skal afholde uanset om der er p-pladser eller ej. Hvis man ikke har nogen steder at køre hen, så er der heller ikke nogen problemer, der er løst, siger Martin Aabak.
Til Benny Engelbrechts efterlysning af alternative løsningsforslag på behovet for langtidsparkering fra transportbranchen selv, siger Martin Aabak.
- Chaufførernes hvil er lovpligtige. Det er ikke langtidsparkering – heller ikke det lovpligtige ugentlig 45-timers hvil. Der er flere af vores medlemsvirksomheder, der undersøger mulighederne for at sørge for rastepladser. Men det vil aldrig nå et omfang, der kan løse problemerne.
Aabak vurderer også, at der er for stor politisk usikkerhed til, at private investorer vil investere de 3-cifrede millionbeløb, som det vil kræve at skabe betalingsrastepladser med opholdsfaciliteter for chaufførerne.