23948sdkhjf

- Det er ikke svært at tænke grønt

JN Spedition vil samle branchen for at udskifte diesellastbiler med brintlastbiler.

De netop afsluttede valgkampe til henholdsvis Europa-Parlamentet og Folketinget viste, at især klimaspørgsmålet fylder meget i vælgernes bevidsthed.

Særligt har landbruget, byggeriet og transportsektoren været udpeget – med rette – som nogle af de store klimasyndere.

Hos JN Spedition i Herning er det ikke kommet bag på direktør Ove Søltoft, at klima og miljø har haft topprioritet i debatdagsordenen. Her har man i årevis prioriteret at vælge grønne løsninger, hvor det har kunnet lade sig gøre.

I øjeblikket fordobler JN Spedition køle- og frysekapaciteten på lageret i Køge med de nyeste og grønneste teknologier inden for køle- og frysemaskiner, og selskabet har desuden taget skridt til at samle branchens aktører med henblik på en kollektiv investering i brintbiler og -teknologi. Ud over det mindre klimaaftryk er det også målet med brintkøretøjerne at åbne myndighedernes øjne for natlevering med mindre støj- og lugtgener til følge.

- Vi vil være den grønneste transport- og logistikvirksomhed i Skandinavien, og derudover har vi en plan om inden for 12 måneder at være den mest digitaliserede i Skandinavien i samarbejde med vores it-leverandør Paper-Less, lyder den ambitiøse målsætning fra Ove Søltoft.

Vokset ud af rammerne

JN Speditions tre medejere i Herning har sammenlagt cirka 100 års erfaring i virksomheden. Ove Søltoft kom til JN for 45 år siden, Henrik Jagd Nielsen har lagt sine kræfter i selskabet i 32 år og Per Thastrup Smith i 22 år. Lægger man dertil erfaringen hos medejer og daglig leder på afdelingen i Køge, Kenneth Bell, og tilsætter en dedikeret medarbejderstab samt en grøn og ærlig forretningsdrift, er det ikke underligt, at kunderne efterspørger JN Speditions produkter.

Grundet øget efterspørgsel på køle- og frysekapacitet i det sjællandske vokser JN Spedition ud af egne rammer i Køge. Selskabet har hovedkontor og lager i Herning, mens virksomhedens afdeling i Køge har den største lagerkapacitet. Nu investerer virksomheden 45-50 mio. kr. i en udvidelse, som skal fordoble kapaciteten. Frysehuset skal have udvidet kapaciteten med 11.000 ekstra pallepladser og kølehuset med 500 ekstra ditto.

Det fortæller Ove Søltoft, ejer og direktør:

- Vi har ramt kunde-flowet rigtig godt i Køge og fået opbygget et godt navn. Men vi er løbet tør for kapacitet. Vi kan ikke tage imod nye kunder, fordi vi er fuldt booket, og det er træls. Derfor har vi gået i byggetanker et par måneder. Desuden ligger vi i drøftelser med en stor spiller i branchen, som vi håber at lave en aftale med hen over sommeren, siger Ove Søltoft, der dog endnu ikke vil røbe navnet på den potentielle nye kunde, der i givet fald vil få brug for cirka halvdelen af nybyggeriet, hvorfor der – planmæssigt fra 1. juli 2020 – også vil være plads til nye kunder.

Grønneste anlæg

- Med den nye bygning træder JN Spedition et skridt ind i fremtiden. Vi bygger med de mest moderne teknologier, det sidste nye inden for køle- og frysemaskiner, der kun bruger en tredjedel af den strøm, vores CO2-anlæg fra 2010 bruger. De er dyrere, men vi har altid ment, at man har en forpligtelse til at gøre sit bedste for at minimere sit klimaaftryk. Vi vil være den grønneste transport- og logistikvirksomhed i Skandinavien – det er kernen i JN Speditions måde at tænke på, siger Ove Søltoft og tilføjer, at den nye grønnere løsning ikke bliver væsentligt dyrere for kunderne.

- Vi er desværre ikke der endnu, hvor kunderne siger, at det er ekstraordinært vigtigt at komme ind på det grønnest tænkelige lager i Skandinavien. Kunderne efterspørger mere og mere grønne løsninger, men vi er ikke nået dertil, hvor de gerne vil betale lidt ekstra for det. Men når vi taler om klima, har transportsektoren mødt meget modvind, og branchen er nødt til at gøre noget for at opsøge de bedste løsninger overhovedet. Vores og min erfaring er, at når man tænker det grønne ind tidligt i fasen, så er det faktisk ikke meget dyrere end at gå den traditionelle vej. Men klimaet er den første vinder, og de kunder, der betaler en lille smule mere for en grønnere løsning, vil også sove roligere om natten, siger JN-direktøren.

Samarbejde om brint

Med klimahensyn for øje har JN Spedition desuden taget skridt mod at samle branchen med henblik på en kollektiv investering i brintlastbiler og -teknologi, som det er set i andre lande. I øjeblikket ligger Ove Søltoft i drøftelser med Nel-Hydrogen, der producerer brint-tankstationer, og Danske Speditører.

Målet er blandt andet at overbevise lovgiverne om, at brintlastbiler vil kunne udføre distribution i byerne om natten, da de er støj- og lugtfri. Det vil betyde en miljøgevinst og en forbedring af fremkommeligheden, siger han.

- På 4-5 timer om natten vil vi kunne nå at lave mere, end vi kan på 8-10 timer i dagtimerne, hvor vi holder i vejen for hinanden. Det vil betyde lidt for lønomkostningerne, og om der er nogen til at tage imod godset. Det ville dog kunne løses med kodelås til lagrene, og for fødevarebranchens vedkommende, som vi har meget erfaring med, kan man komme af med varer på mere eller mindre alle tidspunkter af døgnet, siger Ove Søltoft og fortsætter:

- Teknologien er der. Vi skal bare i branchen blive enige, om vi skal satse på el, brint, gas eller noget helt andet. Men det kræver en forståelse og accept mellem myndigheder og det private erhvervsliv. Hvis det private erhvervsliv er parat til at investere i nye, grønnere teknologi, så skal vi have opbakning fra myndighederne, der ikke skal straffe os med brandbeskatninger for at være first movers. I det øjeblik branchen efterspørger brintbiler, vil man se store private investeringer i brint, og det er det, der sker andre steder i verden, lyder det fra Ove Søltoft.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 14).

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141