23948sdkhjf

Branchen efterlyser p-pladser

Situationen er mere og mere uholdbar, lyder det.

En samlet transportbranche bestående af en række betydelige organisationer henvender sig nu til transportministeren i håbet om at møde forståelse for manglen på parkeringskapacitet til lastbiler langs de statslige motorveje.

Det er ikke første gang, gruppen af organisationer anråber Transportministeriet om det stigende kontroltryk, nedgradering af en række rastepladser og forhøjede parkeringsgebyrer. Emnet har længe været oppe til debat, men har altså indtil videre ikke mødt tilstrækkelig forståelse blandt de folkevalgte på Slotsholmen og i ministeriet på Frederiksholms Kanal.

Må ty til ulovlig parkering

I henvendelsen, der også er sendt til Folketingets Transportudvalg, lyder det, at organisationerne er optaget af, at vejgodslogistikken kan foregå så effektivt som muligt.

”Derfor gør det indtryk på os, at vognmænd og lastbilchauffører i stigende grad herhjemme føler sig stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes. Vi forstår til fulde vognmænd og chauffører, der har svært ved at se den dybere mening i, at der skal betales 2.040 kr. til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde reglerne om køre- og hviletid”, lyder det fra underskriverne, der tæller ledende figurer fra DI, DE, ITD, DTL, Danske Speditører, 3F og SDL.

”At situationen er blevet mere og mere uholdbar, skyldes efter vores opfattelse fire forhold: 1: Kraftig vækst i lastbiltrafikken på motorvejsnettet og manglende investering i rastepladskapacitet herunder p-båse til lastbiler. 2: Nedklassificeringen af 132 antal rastepladser langs hovedlandevejene. De pågældende pladser har fået fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande. 3: Det stigende kontroltryk på rastepladserne langs motorvejene: Der opleves nidkære kontroller, hvor der uddeles parkeringsgebyrer selv i tilfælde, hvor en lastbil på en rasteplads holder uden for - eller delvist uden for - en opmærket parkeringsbås, men uden at parkeringen i øvrigt generer øvrige trafikanter på rastepladsen. 4: De stærkt forhøjede parkeringsgebyrer”, lyder det i brevet.

Ønsker udvidelser

På baggrund af disse punkter opfordrer organisationerne til, at der i de kommende finanslovsforhandlinger afsættes et rammebeløb til udvidelse og opgradering af rastepladser langs de danske motor- og landeveje.

Herudover foreslås, at en bred kreds af organisationer inden for transport og logistik snarest indbydes til en evaluering af den manglende kapacitet af p-båse til lastbiler på motorvejsrastepladserne og egnetheden af, at rastepladser langs landevejene er blevet nedklassificeret i stort omfang, samt en drøftelse af løsninger forøget kapacitet på den helt korte bane.

”Organisationerne ønsker tillige drøftet muligheder og begrænsninger i realiseringen af ønsket om at få løst udfordringer med langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser” og ”at kapacitet på rastepladser indgår i de kommende drøftelser om en grøn mobilitetsplan”.

Brevet er underskrevet af Kjeld Hougaard Jensen – 3F, Erik Østergaard – DTL, Carina Christensen – ITD, Jesper Kronborg – SDL, Martin Aabak – Danske Speditører, Michael Svane – DI samt Jesper Højte Stenbæk – DE.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125