Aggressiv konkurrence efter DSV-overtagelse
Konkurrenterne på de internationale transportmarkeder er gået aggressivt efter Panalpinas forretning, siden det blev globalt kendt, at danske DSV i første omgang flirtede, så friede og endeligt giftede sig med den store schweiziske transportkoncern.
Det er i hvert fald Panalpinas forklaring på koncernens halvårsregnskab for første halvår 2019, der mildest talt er lunkent.
Bred tilbagegang
Panalpina præsterede i H1 et resultat af primær drift (EBIT) på 52,1 mio. schweizerfranc (CHF) – cirka 356 mio. kr. Det er en tilbagegang fra de 54,7 mio. CHF, koncernen præsterede i første halvår 2018, og et fald på 5 procent.
Den konsoliderede profit faldt 6 procent fra 36,1 mio. CHF i H1 2018 til 34 mio. CHF i år.
Bruttofortjenesten faldt 4 procent til 716,4 mio. CHF.
Inden for selskabets luftfragtsegment steg volumenerne med 5 procent. Men bruttofortjenesten per ton faldt 9 procent til 659 CHF, og derfor faldt den generelle bruttofortjeneste med 4,9 procent. EBIT faldt med hele 28 procent til 38,4 mio. CHF.
Inden for søfragt faldt selskabets volumener med 3 procent.
Stefan Karlen, administrerende direktør i Panalpina:
- Efter det blev annonceret, at Panalpina og DSV ville forenes, gik konkurrenterne mere aggressivt efter vores forretning i andet kvartal, men vi holdt fast. Faldet i bruttofortjeneste var hovedsageligt resultatet af lavere marginer i luftfragt og mindre volumener fra bilindustrien, der skiftede til bakgear. Desuagtet nåede koncern-EBIT og profit næsten sidste års niveauer. Efter omstændighederne er vores stabile halvårsresultater en rimelig præstation, siger Stefan Karlen.