23948sdkhjf

Aggressiv konkurrence efter DSV-overtagelse

Panalpina har oplevet modvind i første halvår, afslører H1-regnskabet.

Konkurrenterne på de internationale transportmarkeder er gået aggressivt efter Panalpinas forretning, siden det blev globalt kendt, at danske DSV i første omgang flirtede, så friede og endeligt giftede sig med den store schweiziske transportkoncern.

Det er i hvert fald Panalpinas forklaring på koncernens halvårsregnskab for første halvår 2019, der mildest talt er lunkent.

Bred tilbagegang

Panalpina præsterede i H1 et resultat af primær drift (EBIT) på 52,1 mio. schweizerfranc (CHF) – cirka 356 mio. kr. Det er en tilbagegang fra de 54,7 mio. CHF, koncernen præsterede i første halvår 2018, og et fald på 5 procent.

Den konsoliderede profit faldt 6 procent fra 36,1 mio. CHF i H1 2018 til 34 mio. CHF i år.

Bruttofortjenesten faldt 4 procent til 716,4 mio. CHF.

Inden for selskabets luftfragtsegment steg volumenerne med 5 procent. Men bruttofortjenesten per ton faldt 9 procent til 659 CHF, og derfor faldt den generelle bruttofortjeneste med 4,9 procent. EBIT faldt med hele 28 procent til 38,4 mio. CHF.

Inden for søfragt faldt selskabets volumener med 3 procent.

Stefan Karlen, administrerende direktør i Panalpina:

- Efter det blev annonceret, at Panalpina og DSV ville forenes, gik konkurrenterne mere aggressivt efter vores forretning i andet kvartal, men vi holdt fast. Faldet i bruttofortjeneste var hovedsageligt resultatet af lavere marginer i luftfragt og mindre volumener fra bilindustrien, der skiftede til bakgear. Desuagtet nåede koncern-EBIT og profit næsten sidste års niveauer. Efter omstændighederne er vores stabile halvårsresultater en rimelig præstation, siger Stefan Karlen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141