Hæder til første bilskib
Det japanske selskab for skibsarkitekter og maritime ingeniører (JASNAOE) uddelte forleden en hæderspris til skibet Toyota Maru No. 10.
Det er næsten 50 år siden Toyota Maru No. 10 sejlede ud på skibets jomfrutur. Men da der var tale om det første rene bilskib – altså et skib, der var designet til transport af nye personbiler – repræsenterede skibet et markant nybrud i transporten af skibe.
Det er baggrunden for at JASNAOE nu har hædret Toyota Maru No. 10 med selskabets ”Ship Heritage” pris.
Prisen uddeles for at hædre historiske, akademiske og/eller tekniske nyskabelser i Japans maritime industri.
Toyota Maru No. 10 blev bygget på Kobe Works of Kawansaki Heavy Industries LTD og søsat 9. juli 1970.
Da skibet var skræddersyet til oversøisk søtransport af biler – og intet andet – var resultatet et skib, der tillod hurtig og sikker lastning og losning af biler – vel og mærke med et kæmpe drop i antallet af beskadigede biler. Den store kvalitetsforbedring gav også bonus i form af langt færre forsinkelser.
Toyota Maru No. 10 tilhørte redereit K-Line (Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd.)