23948sdkhjf

- Klima og forretning skal følges ad

Transport Tidende har besøgt branchens nye førstemand, Benny Engelbrecht.

Transportministeriet skal være et grønt ministerium, der skal stå sig i spidsen for den grønne omstilling i tæt samarbejde med Klimaministeriet og Miljøministeriet. Men det er også afgørende at have en transportsektor, der virker og tjener penge.

Sådan lyder et af budskaberne fra Benny Engelbrecht, der som ny transportminister har fået en bunden opgave med at lave en infrastrukturplan frem mod 2030, som han gerne ser er så bredt politisk funderet som muligt.

Transport Tidende har besøgt Benny Engelbrecht på kontoret i Transportministeriet i det indre København, hvorfra den nye minister nu skal forsøge at balancere regeringens store ambitioner på klimaområdet med et transporterhverv, der ikke ønsker sig forringet global konkurrenceevne som følge af en større klimaregning.

Grønne ambitioner

Det er lykkedes Transport Tidende at klemme sig ind i Benny Engelbrechts travle kalender en halv times tid, på denne dag hvor den nye transportministers sidste aftale først slutter ved midnatstid.

Branchens aktører og nysgerrige journalister står i kø for at stille Benny Engelbrecht spørgsmål om hans nye embede, eller for blot at fortælle ham, hvordan transportverdenen ser ud fra eget perspektiv.

Og der bliver nok at se til for Benny Engelbrecht som minister for en branche, der ikke holder sig tilbage fra at råbe højt, når der er udfordringer. Dertil kommer, at den tunge transport ikke er nævnt med ét eneste ord i forståelsespapiret, som indtil videre er den mest håndfaste forpligtelse i den kommende regeringsperiode for Socialdemokraterne.

De overordnede budskaber fra Benny Engelbrecht til Transport Tidende er derfor denne travle dag, at Transportministeriet skal være grønt, at ministeren gerne vil lave brede transportforlig, men at han skal have tid til at gå dybere ned i branchens udfordringer, inden disse adresseres.

- Den vigtigste opgave, som jeg ser det, er, at Transportministeriet skal være et grønt ministerium. Vi skal levere de virkemidler, der skal sikre den grønne omstilling og de målsætninger, vi nu har, og her kommer transportsektoren til at spille en afgørende rolle. Der skal selvfølgelig tages hensyn til balancen, i forhold til at vi også skal have et erhverv, der virker, og har noget gods og nogle passagerer, der skal kunne flyttes rundt. Men også i forhold til befolkningens opfattelse. Befolkningen skal opfatte, at vi rent faktisk også sætter os i spidsen for den grønne omstilling på linje med Klimaministeriet og Miljøministeriet, siger Benny Engelbrecht.

Bredt transportforlig

Det politiske forståelsespapir mellem S og støttepartierne nævner ikke ét ord om den tunge transport. Vil du i din embedsperiode arbejde for at gennemføre Socialdemokratiets infrastrukturplan fra januar?

- Det er en bunden opgave at lave en infrastrukturplan, der rækker ti år frem i tiden. Det er en opgave, som jeg vil gå til med en meget klassisk tilgang. Jeg synes, vi skal vende tilbage til gode gamle dyder, hvor vi gør tingene så bredt funderet som muligt. Jeg kan jo ikke tvinge andre partier til at gå med i aftaler, men jeg vil invitere alle til at deltage i de drøftelser. Alle skal have mulighed for at kunne sætte deres præg, og for at gøre det på en så åben måde som muligt synes jeg, at den mest naturlige tilgang til det vil være at starte på et blankt kanvas. Vi starter helt forfra. Jeg tager ikke ting med fra den socialdemokratiske plan – jeg starter helt forfra. Der vil være ordførere fra de enkelte partier, som vil have ønsker og prioriteringer, og så må vi – som det nu en gang er traditionen inden for transportområdet – prøve at finde ud af, hvordan vi opnår konsensus og de bedst tænkelige løsninger på alle punkter, lyder det fra Benny Engelbrecht.

Hvis I ikke kan blive enige med jeres støttepartier, så er der jo også et flertal hen over midten. Vil du i så fald overveje at lave en infrastrukturplan med Venstre?

- Jeg håber på at kunne lave en infrastrukturplan med så mange af Folketingets partier som muligt. Der er selvfølgelig ting, der går i mange forskellige retninger. Men når eksempelvis Kristian Pihl Lorentzen slår på tromme for, at investeringerne fremmes inden for cyklisme i Danmark, så synes jeg, det er et meget godt eksempel på, at der ikke på alle punkter er en total uenighed mellem eksempelvis Enhedslisten og Venstre. Jeg er faktisk ikke så pessimistisk. Indtil det modsatte er bevist, vil jeg gøre, hvad jeg kan for at få alle til at læne sig mod hinanden. Det er på den måde, der er blevet lavet rigtig mange gode transportforlig igennem tiderne, og det har jeg tænkt mig at lade mig inspirere af, siger den nye transportminister.

En række steder i branchen frygter man, at der kommer en stor klimaregning, som transportsektoren skal tage på sig. Kan du berolige sektoren med, at dansk transporterhverv ikke får forringet sin globale konkurrenceevne, fordi Danmark relativt skal trække et større klimalæs end andre lande?

- Jeg hører tværtimod bekymringer om, at der kan være lande, som når at overhale os på nogle områder, og at man derfor risikerer at være bagud, når der kommer et pres fra andre lande. Derfor tror jeg, at vi skal holde os i skarp bevidsthed, at de virksomheder, som ønsker at være en del af den grønne omstilling, bliver vinderne, hvis vi løser de her udfordringer. Men hvis vi omvendt ikke lægger os i selen, kan vi risikere, at vi bliver taberne, fordi andre lande overhaler os i mellemtiden. Hvis vi både kan løse de udfordringer med på den ene side at opnå vores klimamål, og samtidig kan lave nogle af de løsninger, som måske ovenikøbet bliver noget, vi kan eksportere og leve af, så opnår vi det bedst tænkelige, siger Benny Engelbrecht.

Læs hele det lange interview med Benny Engelbrecht i næste udgave af Transport Tidende.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126