Hele verden som markedsplads
DHL Express (Denmark) A/S har de senere år noteret sig tocifrede stigninger i e-handels forsendelser til danske forbrugere såvel som fra danske webshops til udenlandske forbrugere.
Dermed formår den danske afdeling af et af verdens førende logistikselskaber, Deutsche Post DHL Groups express-division DHL Express, at gribe mulighederne i den globale e-handel, der er vokset betragteligt de seneste fem år.
Forventer fleksibilitet
Ifølge observatører ser den tendens ud til at fortsætte de kommende år, men i takt med væksten stiger også e-handlernes krav. Forbrugernes leveringsforventninger er blevet flere og mere komplekse, og det er et område, DHL Express i Danmark har stor fokus på.
Det fortæller Parvinder Tiwana, salgsdirektør i DHL Express (Denmark) A/S:
- Der er højere og højere forventninger fra forbrugerne til leveringsfleksibilitet. Mange har prøvet ikke at være hjemme, når en transportør forgæves har været forbi med en pakke. Det er besværligt for begge parter, men har endnu vigtigere en negativ indflydelse på kundeoplevelsen, og udfaldet kan blive, at kunden ikke vender retur og handler på den pågældende hjemmeside igen, siger Parvinder Tiwana.
Han tilføjer, at DHL Express forsøger at imødekomme kundernes nye forventninger ved at gøre modtagelsen af forsendelser mere fleksibel og med flere valgmuligheder.
- Vi har hos DHL Express designet en digital ”last mile” løsning, der sikrer, at slutmodtager får en fleksibel, nem og bekvem oplevelse af at modtage en forsendelse. Med vores ”On Demand Delivery” løsning kan netbutikkerne vælge at aktivere specifikke leveringsmuligheder og dermed få DHL Express til proaktivt at kontakte modtagerne via e-mail eller SMS om status på leveringen af deres pakker. Modtagerne kan derefter vælge den leveringsform og det tidspunkt, der passer dem bedst, siger han.
Bør tænke mere globalt
Parvinder Tiwana fortæller, at potentialet for international e-handel i eksempelvis Storbritannien på et tidligere stadie har været større end i Danmark, men at det danske marked er kommet godt igen.
Han har dog et budskab til danske webshops om i højere grad at indtænke lokale express-løsninger på globalt plan i forretningsstrategien.
- Vi ser store muligheder for yderligere vækst, når vi sikrer, at danske websites tilbyder express-løsninger til deres kunder. Alle skal se hele verden som en markedsplads, og de danske virksomheders konkurrent er den lokale leverandør i den potentielle kundes land. Når en website har de rigtige betalingsløsninger, sælger deres produkter i lokal valuta og sproget er lokalt, og man vil med en express-løsning og vores ”On Demand Delivery” løsning kunne agere som en lokal spiller med en højkvalitets leveringsløsning. Potentialet skal ses i adgangen til det globale marked, siger Parvinder Tiwana.
Netop derfor bruger DHL Express i Danmark mange ressourcer på at differentiere sig blandt konkurrenterne ved at skrue op for rådgivningen til danske websites og e-handlere, siger han.
- Vi bruger casestudies og statistikker til at anbefale løsningsmodeller, opsætning af hjemmesider og andre optimeringsløsninger i forhold til kundens behov. Yderligere er vi ledende inden for internationale express-forsendelser ind og ud af Danmark, siger Parvinder Tiwana og tilføjer, at selskabet også investerer meget i den fysiske kapacitet i Danmark for at følge med efterspørgslen:
- Vi investerer 1 mia. kr. i en ny regional hub i Københavns Lufthavn, hvor byggeriet går i gang i 2020, og allerede i januar 2020 står vores nye Service Center og terminal klar i Fredericia. Vi investerer og mangedobler vores kapacitet til at kunne servicere, håndtere og levere pakker for vores kunder fra Danmark til hele verden og den anden vej rundt, lyder det fra salgsdirektøren.
(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 9/2019).