23948sdkhjf

Årsmøde i Aarhus Transport Group

Hvordan går det med den østjyske infrastruktur?

Aarhus Transport Group inviterede i går mandag til årsmøde og generalforsamling i organisationen, der fandt sted i Havnehuset på vandvejen på Aarhus havn.

Programmet bød blandt andet på indlæg af transportminister Ole Birk Olesen, indlæg af investor i Aarhus Airport Jens Stausholm samt paneldebat med en række aktører fra det aarhusianske transporterhverv.

Transportens førstemand fortalte blandt andet om regeringens ambitioner for infrastrukturen, som den sammen med DF offentliggjorde i midten af marts, i en østjysk kontekst.

De fremmødte var særligt interesseret i at spørge ind til Ole Birk Olesens syn på en Marselistunnel, der har stået højt på aarhusiansk erhvervslivs ønskeseddel igennem mange år, og som vil kunne lede især tung trafik fra havnen i Aarhus til motorvej E45 uden at skulle køre igennem byen.

Frygten er, at de stigende godsmængder, Molslinjens flytning til Østhavnen og Royal Arctic Lines engagement i havnen vil skabe så meget ekstra trafik, at den eksisterende infrastruktur vil sande til i trafik. Transportministeren måtte dog afvise ønsket med forklaringen om, at en sådan investering vil sprænge det kommunale anlægsloft.

- Det er KL, der bestemmer anlægsloftet. Hvis vi fra statens side instruerer KL om at tilgodese en Marselistunnel, hvordan vil andre kommuner så ikke reagere, lød det fra ministeren, der tilføjede, at en tunnel i stedet kunne realiseres ved hjælp af private investeringer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143