23948sdkhjf

It May be too late

Leder fra Transport Tidende nummer 2.

Det britiske parlament har stemt Theresa Mays skilsmisseaftale med EU ned med et brag – 202 for og 432 imod. Dermed har landets folkevalgte officielt forkastet den sidste mulighed for at forhindre kaos. Havde man spillet sine penge på, at skilsmissen mellem EU og UK skulle ende med en blød mellemvare af en aftale, der med lodder, trisser og kompromiser i en eller anden grad kunne tilfredsstille begge parter, ser det nu ud til, at indsatsen er gået tabt.

I skrivende stund er der mange potentielle scenarier for det videre forløb. Eksempelvis er der tale om, at en løsning kan være den såkaldt norske model, en ny folkeafstemning i UK, en hård brexit eller måske endda at EU og UK finder fælles fodslag i en aftale. Ingen kan forudsige det, og selv de ypperste eksperter trækker undskyldende på skuldrene, for brexit og hele forløbet er fuldstændigt uden fortilfælde.

Derek Beach, EU-ekspert ved Aarhus Universitet, sammenligner situationen med et bofællesskab, hvor Storbritannien gerne vil blive boende, men ikke gider hjælpe til med madlavning og oprydning. EU har tilbudt UK at sove på sofaen, indtil der findes en løsning, og det har UK afvist. Derfor er al udsigt til en fælles kompromissøgende løsning altså skyllet ud med badevandet.

Journalist Lars Myrup Lassen giver i Transport Tidende nummer 2 et godt overblik over brexit-situationen, som den ser ud i skrivende stund. Der sker hele tiden nyt i sagen, som man kan følge med i på transporttidende.com. Desuden bringer vi i Transport Tidende nummer 4 tema om brexit. Her graver vi dybere ned i, hvad skilsmissen mellem UK og EU betyder for dansk eksport og handelskorridoren mellem Danmark og Storbritannien.

Engelske nyheder

I Transport Tidende nummer 2 vil læseren desuden opdage, at vi har lanceret et helt nyt tiltag. Vi dedikerer en halv side til at bringe de vigtigste danske nyheder – på engelsk. Det sker blandt andet som følge af, at vi har lanceret vores e-avis, der gør det nemmere for os – via mail – at sende avisen til de fjerneste egne af verden. Koncernsproget i transport-, logistik- og speditionsbranchen er engelsk, og vi håber med tiltaget at kunne yde et supplement til den globale nyhedsstrøm. Det er en prøveballon, og vi tager som altid imod både ris og ros med åbne arme, så tøv ikke med at kontakte os med din uforbeholdne mening. Også generelt.

Anders Per Gajhede - ansvarshavende redaktør, Transport Tidende.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131