23948sdkhjf

Fremgang i et svært år

Billund spejder mod Østen efter flere fragtruter i 2019.

Hos Cargo Center Billund har 2018 været et år med flere op- og nedture. Fragtmængderne har været svingende, men samlet noterede lufthavnen fremgang i tonnagen.

I 2019 skal arbejdet fortsætte med at tiltrække nyt luftfragt til den midtjyske lufthavn, og der bejles særligt til det asiatiske cargo-marked.

Elevator-år

73.221. Så mange tons luftfragt blev der håndteret i Billund Lufthavn i 2018, og det var en fremgang på 751 tons eller 1 procent mod 2017.

Væksten skal ses i lyset af, at 2018 var et meget svingende år. I januar noterede lufthavnen eksempelvis en cargo-vækst på 14,7 procent mod samme måned 2017, de næste ti måneder blev en blanding af frem- og tilbagegang, og endelig sluttede året af med en december, der med 5.466 tons luftfragt gennem lufthavnen repræsenterede et fald på 9,1 procent.

Samlet endte det altså med en fremgang på en enkelt procent sidste år – repræsenteret med et fald i importen på 1,9 procent og en fremgang i eksporten på 2,7 procent.

Jan Ditlevsen, cargochef i Cargo Center Billund:

- 2018 var et specielt år. Nogle måneder var der fuld knald på, mens andre var stille. Det føltes lidt som to skridt frem og et tilbage. Nogle måneder var fantastiske, andre var lidt halvkedelige. Men det var også et svært år. Det startede godt, men fra oktober blev det en smule svært – også globalt, og det er svært helt at sætte en finger på, hvad der skete, siger Jan Ditlevsen og nævner december måned som eksempel:

- Generelt var tallene for juleperioden lidt skuffende. Og alligevel satte vi den 21. december dagsomsætningsrekord med 506 tons. Så en lidt underlig december slutter et lidt underligt år. Men konklusionen er en fremgang på 1 procent for året, og det er jeg rigtig godt tilfreds med. Det er lykkedes os at holde fast i stigningen fra 2017 til 2018, og det glæder mig, at vi er lykkedes med det i et svært år. Så en fastholdelse af mængderne plus lidt oveni – det er et godt udgangspunkt at starte det nye år på, siger cargochefen.

Spejder mod Kina

Jan Ditlevsen er stolt over de to ugentlige afgange med dedikerede Turkish Airlines-fragtfly og de i alt 45 ugentlige fragtflyoperationer, men han er er overbevist om, at der er grundlag for yderligere.

- Vi tror på global fremgang i luftfragten i 2019, og vi tror på, at internethandlen vil fortsætte med at stige og dermed fylde flyene. I år vil vi arbejde på yderligere vækst, og vi har store ambitioner, siger fragtchefen og tilføjer, at kinesiske Shanghai er lufthavnens største destination på import såvel som eksport.

- Målet er flere fragtfly inden for det næste år, og det største ønske er et Kina-fragtfly. Nogle vil måske spørge, om der er gods nok til det i Billund og omegn. Svaret til det er, at ja, det er der. For vores catchment area strækker sig i en radius på 500 kilometer – altså således inklusive Nordtyskland og det vestlige Sverige. Så vi er sikre på, at markedet kan bære flere fragtfly fra Billund, siger Jan Ditlevsen.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 2, 2019).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078