23948sdkhjf

Vejpakken nedstemt i EU

Europa-Parlamentet stemte nej til vejpakken – Dansk Erhverv skuffet.

Den længe ventede vejpakke fra EU-Kommissionen fik en ublid medfart i Europa-Parlamentets transportudvalg.

EU’s ministerråd er  allerede blevet enige om deres holdning til pakken, men også Parlamentet skal vedtage deres holdning, før de to institutioner kan forhandle sig frem til et samlet kompromis.

Nej til udstationering

Men på gårsdagens møde stemte Transportudvalget nej til halvdelen af pakken.

Kun forslaget om nye regler om cabotage blev vedtaget i Transportudvalget, imens udvalget ikke kunne nå til enighed om forslaget om nye regler for udstationering og køre- og hviletid.

Det skriver Dansk Erhverv.

- Vejpakken har et meget blandet indhold efter en længere lovgivningsproces i EU’s institutioner forligsprocedure, men den vil resultere i mere ensartede regler på tværs af EU, hvor alle stilles lige i konkurrencen. Derfor er det skidt, at de ikke kunne nå til enighed i Parlamentet, og at Vejpakken nu er nedstemt, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.

Vejpakken i respirator

Transportudvalgets delvise afvisning af vejpakken er dog ikke ensbetydende med, at vejpakken er død.

Parlamentets transportudvalg har givet sig selv en uge til at komme op med en ny plan for den fortsatte behandling af vejpakken, men vejen mod ensartede regler er bestemt ikke blevet nemmere. Det er således meget uklart om den samlede pakke kan nås vedtaget inden det kommende valg til Europa-Parlamentet i maj 2019.

ITD: Usikkerhed om næste skridt

Ifølge ITD udgør netop cabotage, køre- og hviletid og udstationering de vigtigste stridspunker i vejpakken. Mens det kompromisforslag, der blev fremlagt for fremtidens cabotageregler, overlevede afstemningen i Transportudvalget med (27 for og 21 imod), blev kompromisforslagene for køre- og hviletid, og udstationering nedstemt.

- Dagens resultat viser i høj grad, hvor vanskelig forhandlingsprocessen har været på vejpakkens første del, og det er endnu uvist, hvad næste skridt kommer til at være, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

Det er uvist, hvordan hele Europa-Parlamentet vil forholde sig til dagens resultat og splittelsen af vejpakkens første del. Afstemningen i dag er nemlig ikke den endelige, idet transportudvalgets position skal godkendes på et plenarmøde, hvor alle parlamentets politikere skal afgive deres stemme og mulige kompromisforslag, før trilogforhandlingerne med de øvrige institutioner kan påbegynde.

NYE CABOTAGEREGLER?

Hovedelementerne i de vedtagne kompromisændringer på cabotage er ifølge ITD følgende:

- at cabotageperioden begrænses til højest 3 dage med et ubegrænset antal ture

- at transportvirksomhederne efter cabotagekørslen ikke må foretage cabotage i samme medlemsland inden for 60 timer (karensperiode) efter tilbagevenden til transportvirksomhedens etableringsland, og indtil der er udført en ny international transport fra etableringslandet

- at køretøjet skal vende tilbage til etableringslandet mindst en gang hver fjerde uge

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11