23948sdkhjf

At rejse er at leve

Hans Christian Andersen Airport ønsker sig fast rute.

Det har ikke altid været et eventyr at drive Hans Christian Andersen Airport, men med et succesfuldt dronecenter og ønsket om faste ruter er der optimisme i luften hos Fyns eneste lufthavn.

Den gennemsnitlige dansker vil formentlig tænke på Billund eller CPH, når snakken falder på danske lufthavne. Aalborg og Aarhus vil muligvis kunne trækkes frem efter lidt betænkningstid.

Uden for kredsen af luftfartsprofessionelle og -interesserede vil særlig mange næppe nævne Odense som lokation for luftfart, og det skal der gøres noget ved, mener man på Fyn. For der findes en lufthavn her i midten af Danmark – Hans Christian Andersen Airport ved den lille by Beldringe nord for Odense - der endda har et kundegrundlag på næsten 1 mio. mennesker inden for én time og en spirende robot- og droneindustri.

Og det er netop den historie, HCA Airport forsøger at fortælle ude i verden. Her er nemlig et stort ønske om at tiltrække sig faste ruter, og i konkurrencen mod større inden- og udenlandske aktører er det en forudsætning, at man gør opmærksom på sig selv.

Direktør fra rejsebranchen

HCA Airport betjener årligt knap 25.000 flyrejsende. Langt størstedelen af disse benytter sig af lufthavnen i højsæsonen, der starter i april og slutter i oktober, for charterflyvninger til eksempelvis Kreta, Pisa og Verona er det brændstof, der får propellerne til at dreje rundt i lufthavnens forretning.

Det har ikke altid været nemt at drive lufthavnen for ejerkommunerne Odense og Nordfyns. Fra 2013-2016 havde lufthavnen underskud på mellem 2,2 og 3,9 mio. kr., og sidste år landede regnskabet på et lille minus på 247.000 kr.

Siden august 2017 har Hans Okholm Vejrup siddet i chefstolen som direktør for HCA Airport. Ud over uddannelsen som maskintekniker og enkelte afstikkere til taxa- og tolkebrancherne har Vejrup i sin karriere mest beskæftiget sig med rejsebranchen. Uddannelsen som guide bragte ham til rejsemål i Middelhavet som Malta, Kreta og Cypern, og da han vendte hjem til Danmark bestred han blandt andet stillingen som direktør for Atlantis Rejser, projektdirektør hos Apollo Travel Group, direktør for charterdivisionen i Dansk Folkeferie og senest fungerede han som konsulent for det færøske luftfartsselskab Atlantic Airways.

Han er derfor noget nær ekspert i rejsebranchen, mens det er lidt en anden sag med lufthavnsdrift, fortæller han.

- Når man først har været i rejsebranchen, får man det ind under huden, for det er jo et super positivt produkt at sælge. Det kan godt være, jeg har været i rejsebranchen i mange år, men lufthavnsdrift er meget forskelligt herfra - blandt andet fordi det er meget reguleret, og heldigvis for det. Men det er et virkeligt spændende miljø, for det er meget blandet, hvad der kommer ind af charterfly, businessjets, vip-flyvninger, ambulanceflyvninger, forretningsrejsende og faldskærmsudspringere, siger han.

Deler luftrum med droner

I maj 2017 åbnede UAS – Denmarks Dronecenter i baghaven hos HCA Airport, og dermed blev lufthavnen hjemsted for både den almindelige flytrafik og droner. UAS fik et dedikeret luftrum til testflyvninger med droner i luftrummet over HCA Airport.

- Det er meget særligt at have et dronecenter i tilknytning til en lufthavn. Men det er et erklæret mål og en del af strategien, at det skal være Nordeuropas førende testecenter for droner. Dronecentret bidrager til at brande os og at gøre opmærksom på, at her er en lufthavn, og traditionel luftfart i samhørighed med dronerne er virkelig interessant, og der ligger mange muligheder. Droner er jo flyvende robotter, og vi har jo en robotklynge i Odense, så det er nærliggende at arbejde videre i det tankesæt, så det er super visionært set, siger Hans Okholm Vejrup.

Direktøren tilføjer, at HCA Airport er den eneste lufthavn herhjemme, der matcher droner og traditionel flytrafik.

- Dronerne er en del af vores dna, og det fungerer rigtig godt. Det er to kulturer, men der er en forståelse for hinanden. UAS Denmark hjælper jo startup-virksomheder og derudover har SDU også etableret sig herude, og de har investeret et ganske pænt beløb, hvor de har etableret laboratorier og uddannelseslinjer. Vi får flere og flere henvendelser fra danske og udenlandske virksomheder, der ønsker at etablere sig herude, siger han.

Et ønske om ruter

At have SDU og UAS Denmark i tæt tilknytning til lufthavnen er vigtigt, men det er ubetinget sommerhalvårets charterflyvninger, der udgør den vigtigste del af lufthavnens forretning.

Således stod der også flere passagerer øverst på bestyrelsens ønskeliste, da Hans Okholm Vejrup tiltrådte som direktør for lidt over et år siden.

Hvis det ønske skal gå i opfyldelse, kræver det som minimum flere charterselskaber, bedre endnu en udvidelse af højsæsonen eller bedst af alt en eller flere faste ruter, der virkelig ville kunne give passagertallet et boost.

- Det er rigtig lækkert at kunne tilbyde charterflyvninger herfra for fynboerne og borgere i region Syddanmark. Men det interessante ved en fast rute er, at så vil vi få mulighed for at få fløjet turister ind til Fyn og Odense. Det vil også give en anden aktivitet i lufthavnen, siger Hans Okholm Vejrup og nævner en af de store europæiske hubs som ønskerute.

- London kunne være en interessant destination, fordi den både dækker erhvervs- og fritidssegmentet, men det er også en rute, der er rigtig stor konkurrence på fra luftfartsselskaberne. Andre interessante destinationer kunne være Barcelona, Malaga eller hub-destinationer som Amsterdam, Frankfurt eller Paris, siger han.

Skal sælge lufthavnen

Men det er ikke bare lige sådan at sælge sig selv som fast rutedestination, for det kræver som minimum, at luftfartsselskaberne får øjnene op for én, siger direktøren.

- Der er mange, der ikke er klar over, at vi er her. Så det er første skridt; at få adgang til og lov til at fortælle ruteselskaberne, at der er en lufthavn her med et super loyalt opland, for der er er ingen tvivl om, at det vil møde opbakning fra lokalsamfundet, hvis et selskab skulle oprette en rute herfra, siger Hans Okholm Vejrup og tilføjer, at der inden for en time af HCA Airport er et potentiale for at nå 900.000 mennesker og næsten 2 mio. mennesker inden for halvanden time.

- Jeg tror, at det på et tidspunkt lykkes os at tiltrække en fast rute, men det er svært at sige hvornår. Vi tager på konferencer, hvor vi taler med luftfartsselskaber og fortæller, hvem vi er, så vi kan komme på deres radar. Men vi har ikke knækket rutekoden endnu, for det skal også passe ind i luftfartsselskabernes strategi, og den fortæller de sædvanligvis ikke om, men jeg er optimistisk, siger direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094