23948sdkhjf

2019 bliver et skelsættende år

Leder og julehilsen fra Transport Tidende.

2018 går på hæld, og personligt træder jeg ud af året med flere spørgsmål, end jeg gik ind i det med. Ender det med en hård eller blød brexit, fortsætter Trump den protektionistiske kurs, godkender Europa-Parlamentet vejpakken? For blot at nævne et par af de vigtigste.

Vi træder ind i 2019, hvor Storbritannien per 31. marts definitivt ikke længere er medlem af EU. Bliver det en hård eller blød brexit eller noget midt imellem? Det bliver ikke alene meget interessant at følge, udfaldet får også store og alvorlige følger – ikke alene for det fremtidige forhold mellem EU og UK – men også for hele selvforståelsen i den europæiske union. I skrivende stund har Theresa May netop oplyst Underhuset, at den planlagte afstemning om godkendelse af skilsmisseaftalen mellem EU og UK er udskudt på ubestemt tid i erkendelsen af, at den er langt fra at møde flertal. Selv de dygtigste spåkoner må give fortabt om udfaldet af hele situationen, for den er fuldstændig uden fortilfælde.

USA og Kina har besluttet at indgå våbenhvile og udskyde den planlagte forhøjelse af told på kinesiske varer med 90 dage. Med forsinkelsen har de to stormagter fået tid til at arbejde frem mod en mere permanent aftale. Er parterne ikke nået til enighed efter de 90 dage, vil USA hæve toldsatsen på en række kinesiske fra ti til 25 procent, som hidtil bebudet. Hvordan vil Kina i så fald reagere, og har milliardæren i Det Hvide Hus efterhånden fået stillet sin protektionistiske tilfredshed?

Indenrigspolitisk har regeringen og Dansk Folkeparti indgået finanslovsaftale for 2019, hvor der er blevet plads til en række initiativer på transport- og logistikområdet. Som noget vigtigt kan nævnes den trafikale masterplan for infrastrukturen, forøgelsen af hastighedsgrænsen fra 70 km/t til 80 km/t for lastbiler uden for tættere bebyggede områder og på motortrafikveje og endelig igangsættelsen af en forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat. Der er positive takter i de transportrelaterede tiltag på finansloven, som der da også generelt er kvitteret bredt for i branchen.

Endelig har der tilsyneladende været gennembrud i arbejdet med første del af EU-vejpakken, hvor et flertal af transportministre er nået frem til en række kompromisser, der senere skal godkendes af Europa-Parlamentet. Branchen har – forventeligt og forståeligt - reageret med ris og ros til pakken, og dens indhold kan læses i detaljer længere ind i avisen.

Der er alle tegn i sol og måne på, at 2019 bliver et epokegørende år på det politiske område – indenrigs såvel som udenrigs – og det bliver både spændende og nervepirrende at iagttage. På det transportpolitiske område vil vi på Transport Tidende gøre vores til, at du som læser løbende holdes opdateret med de vigtigste nyheder fra branchen, og vi glæder os til at komme ind ad din brevsprække og i mailboksen i det nye år.

Transport Tidende går på juleferie fra på fredag den 21. december, men vi vender stærkt tilbage allerede igen 2. januar. I mellemtiden kan du jo overveje, om ikke du, din virksomhed og kollegaer skulle kontakte Danske Transport Medier og få et godt nytårstilbud. Vi er netop gået i luften med vores nye e-udgave, og vi har et nytårsforsæt om at få så mange transport- og logistikprofessionelle og -interesserede som muligt med på holdet i det nye år. Vi glæder os til at byde jer velkommen til Danmarks største transportmedie-familie.

Glædelig jul og godt nytår.

Anders Per Gajhede - redaktør, Transport Tidende

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125