23948sdkhjf

Elektriske HH Ferries bliver til ForSea

Indvier eldrevne færger på Helsingør-Helsingborg-overfarten.

Fredag kunne HH Ferries Group officielt indvie overgangen til eldrevne færger. Som del af HH Ferries Group’s miljøstrategi sejler færgerne Tycho Brahe og Aurora nu i fuld batteridrift. Det gør angiveligt Helsingør-Helsingborg overfarten til verdens første højfrekvente færgerute med batteridrevne færger, som betjener både personvogne, lastvogne og busser med afgange hvert 15. minut – året rundt og i al slags vejr.

Den danske innovationsminister Sophie Løhde foretog den officielle indvielse, hvor der deltog et større antal inviterede gæster fra Sverige og Danmark.

HH Ferries Group anvendte lejligheden til at skifte navn til ForSea Ferries.

Banebrydende teknologi

ForSea Ferries har valgt at anvende grøn el fra ikke-fossile kilder som vind, vand og sol til opladning af sine batterier. Dermed reduceres ikke bare færgerutens CO2-udledning. Den sundhedsskadelige udledning af f.eks. partikler fra de to batteridrevne færger bliver også reduceret markant. Samlet set reduceres rederiets udledning med cirka 65 procent, idet Aurora og Tycho Brahe sejler flere ture på ruten end de øvrige færger.

En fuldautomatisk, laserstyret robotarm kobler færgerne til opladning hver gang de er i havn. Det sikrer 5-9 minutters effektiv opladningsproces for hver 20-minutters overfart og betyder, at færgerne også fremover kan sejle hyppigt og til tiden.

Rejsen mod zero-emission

Sveriges langsigtede klimamål er helt at ophøre med nettoudslip af drivhusgasser i 2045. Det mål vil ForSea Ferries nå inden da.

- Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet, siger Johan Röstin, CEO i ForSea Ferries.

- Vi har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil. De to batteridrevne færger er første skridt på vores bæredygtige vej mod et endnu bedre færgerederi. Vi nøjes ikke med at modernisere driften af færgerne på ruten Helsingør-Helsingborg – vi har sat kursen mod fremtiden og mod zero-emission, siger Johan Röstin og slutter:

- For os er det vigtigt, at den blå vej over Øresund også fortsat vil være i centrum for en levende og ekspansiv region, hvor mennesker mødes og virksomheder trives. Både i dag og i de kommende generationer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109