Minister positiv over for kombiterminal ved Køge
Som omtalt på www.transporttidende.com torsdag, er der private investorer, der er interesseret i anlægget af en ny kombiterminal ved Køge.
Baggrunden er den samfundsøkonomisk analyse, som Københavns Speditørforening har fået udarbejdet, der viser, at der vil være en stor samfundsøkonomisk gevinst at hente ved at etablere en ny kombiterminal i Køge, der er klar, når Femern-forbindelsen er færdigetableret.
Den seneste udvikling på området tyder på, at det store infrastrukturprojekt mellem Danmark og Tyskland allerede kan stå i klar i 2027-28.
Formand for Københavns Speditørforening, Ole Meisler, fortalte i går, at det er entreprenørvirksomhederne Verdion og Stender Enterprise, som overvejer at invester i projektet.
Nu har transportminister Ole Birk Olesen kommenteret analysen over for Transport Tidende.
- Det er positivt, at der er interesse for jernbanegodstransport i markedet. Vi så i 2017, at ADP, i et samarbejde med PFA, indgik partnerskab om videreudvikling af et nyt multimodalt transport-, og Logistikcenter ved Fredericia. Også Fredericia Shipping har bygget en ny kombiterminal ved Fredericia, siger Ole Birk Olesen og tilføjer:
- Nu har Københavns Speditørforening på privat initiativ gennemført en analysen af en kombiterminal i Køge. Som jeg forstår det, peger analysen på, at en kombiterminal i Køge er et godt projekt. Vi har for nylig set private investorer bygge en kombiterminal, og det glæder mig, hvis det også kan blive løsningen med terminalen i Køge, slutter Ole Birk Olesen.
Det er her værd at bemærke, at transportministeren ikke omtaler finansieringen af kombiterminalens tilslutning til den overordnede infrastruktur. (Red. bemærkning)