Fra fejedreng til direktør
For en universitetsuddannet inden for filosofi og fransk hører jobbet som direktør for en opbyggervirksomhed til de mere usædvanlige karrierevalg.
Det har ikke desto mindre været et helt naturligt valg for Holger Ross Lauritsen, der som barn har leget og fejet i gangene hos VM Tarm A/S og som derfor har et indgående kendskab til familiens virksomhed, som han som tredje generation har stået i spidsen for i over tre år.
Godt klædt på
- Da jeg var barn, rendte vi rundt herude, og jeg har også arbejdet her som fejedreng, men i mange år tænkte jeg ikke, at jeg skulle være direktør i firmaet. Men jeg har jo altid fulgt med fra sidelinjen, og med årene blev jeg mere og mere interesseret i virksomheden.
Ordene kommer fra Holger Ross Lauritsen, der som tredje generation i familievirksomheden VM Tarm A/S i april 2015 overtog stillingen som administrerende direktør. Han efterfulgte som topchef således sin farfar og VM Tarm-stifter, Bernhard Lauritsen, der i 1980 gav stafetten videre til sin søn, og Holger Ross Lauritsens far, Knud Lauritsen, der i dag fungerer som selskabets bestyrelsesformand.
Holger Ross Lauritsen har læst idehistorie og fransk på Aarhus Universitet og filosofi i Paris, og derudover er han matematisk student og har taget et grundlæggende kursus i virksomhedsøkonomi. Koblet med sit kendskab til virksomhedens inderste maskinrum mener direktøren derfor, at han er klædt godt på til stillingen.
- Jeg tror, jeg kan tage flere ting med fra mine uddannelser; selvstændig arbejdsdisciplin, evnen til at sætte sig ind i nye områder og strukturere viden samt sproglige kompetencer, hvilket er en fordel, da vi eksporterer cirka halvdelen af vores produkter, siger Holger Ross Lauritsen.
Vil ud på gulvet
Da han var færdig med at studere på universitetet, engagerede han sig i at investere i forskellige opstartsvirksomheder sammen med sin far, og da VM Tarms daværende direktør Kristian Olsen i 2015 opsagde sin stilling, tog Holger Ross Lauritsen over som midlertidig direktør, indtil en ny var fundet.
- Men da jeg så først sad her, kunne jeg godt mærke, at det virkede rigtigt. Jeg syntes, det var fantastisk spændende. Og nu havde jeg fulgt den her virksomhed i så mange år, men var nu kommet helt ind i maskinrummet. Og så kunne jeg mærke, at der også var en velvilje fra medarbejderne til, at det skulle være en fra familien, der skulle overtage, siger direktøren og tilføjer, at der er også er en stor fordel i som direktør at være en del af ejerfamilien, fordi blandt andet beslutningsprocessen er hurtigere.
- Kunderne har også taget godt imod mig, men de har jo også først og fremmest et forhold til den sælger, de har med at gøre. Hvem der sidder i toppen, betyder mindre. I sidste ende er det produktet og services, der interesserer kunderne, siger Holger Ross Lauritsen, der privat bor i Herning med sin kone og tre børn.
Som direktør er Holger Ross Lauritsen blevet overrasket over, at ikke alt kommer ud på salg, strategi, regneark og teknik, men at der også følger nogle opgaver med af mere menneskelig art.
- Det er kommet bag på mig, hvor meget personalepleje der følger med; samtaler og løsninger af konflikter. Men det gør jeg gerne, og det falder mig naturligt, siger han og tilføjer, at han gør meget ud af at være tilgængelig for VM Tarms medarbejderne.
- Jeg vil helst et par gange om ugen ud og gå en tur rundt på fabrikken. Det giver mig mange ting. Jeg får en masse input om, hvordan det går, og så giver det mig en mulighed for at følge med i alle projekterne og for at lære mere. For der er stadig meget, jeg ikke ved om produkterne, så det synes jeg er spændende, lyder det fra Holger Ross Lauritsen.
+ 20 pct. i omsætning
For regnskabsåret 2017/18, der slutter 30. september, formår VM Tarm at omsætte for en femtedel mere end seneste regnskabsår, hvilket skyldes generel vækst på flere forretningsområdet, siger direktøren.
- I det her regnskabsår ender vi på en omsætning, der er 20 procent større end sidste år. Det skyldes forskellige ting; blandt andet at vi er gået ind i olie og benzin-segmentet igen, som vi ellers droppede for ti år siden. Men vi er også vokset på andre segmenter. I mælkesegmentet er det stort set status quo. Men på kemi, gylle, foder og slamsugere er vi vokset. Vi oplever generelt for tiden – ligesom andre virksomheder, at der er rigtig meget gang i hjulene, siger han.
VM Tarm producerer foder-, gylle-, kemikalie-, mælke-, olie/benzin- og specialtankvogne på selskabets store fabrik i vestjyske Tarm. I krystalkuglen forudser Holger Ross Lauritsen vækst inden for flere segmenter.
- Vi regner med, at markedet for gylletankvogne i Norge og Sverige vokser. Og der er vi markedsledende, så det vokser vi med. Vi regner også med, at der kan være en spændende udvikling inden for fisketankvogne, der er en voksende industri, siger han og fortsætter om de mulige nye segmenter:
- Inden for trækkeropbygninger, som ofte er noget, man har lavet på små værksteder, mener vi, vi kan være rigtig godt med. For vi har hele produktionsapparatet, vi kan selv skære på laserskæreren og vi har hydraulik. Vi er konkurrencedygtige og har stor fleksibilitet, så det er noget, vi gerne vil have mere af, for vi synes, vi har potentialet, siger Holger Ross Lauritsen.
VM Tarm A/S beskæftiger over 250 medarbejdere og er således Tarms største arbejdsplads.