Lærlinge er en forpligtelse
Som transport- eller vognmandsvirksomhed er det ens forpligtelse at tage lærlinge og dermed bidrage til fødekæden i en presset branche med chaufførmangel, hvis firmaet har mulighed for det.
Det er budskabet fra Uddannelsescenter Holstebro (UCH) og Herning-vognmand Torben Krog, der både ser det at tage lærlinge som en pligt til at lære fra sig – men også som en nødvendighed for vognmandsvirksomhedens videre udvikling.
Lærling var næste skridt
UCH arrangerede i efteråret 2017 et såkaldt speeddating-arrangement, hvor transportlærlinge og lokale transportvirksomheder kunne møde hinanden.
Med til arrangementet var Torben Krog, der stiftede vognmandsvirksomheden Krog Transport & Logistics i Herning i 2015, der i dag med 20 vognmandstilladelser og 12 medarbejdere blandt andet kører for Bring, Postnord og UPS og med modulvogntog med breve og pakker imellem Danmark, Norge og Sverige.
Med sin deltagelse ville Torben Krog ikke alene støtte op om UCH’s arrangement – han ville også kigge efter lærlinge.
- Jeg gik og tænkte over, hvordan vi kommer videre i branchen og hvad vores eksistensberettigelse er om ti år. For jeg var blevet overrasket og skuffet over at høre, hvor få lærlinge transportvirksomheder har. Men så kiggede jeg på vores egen virksomhed og kunne jo så kun konstatere, at jeg heller ikke selv havde nogen. Men vi var vokset fra 4-12 biler på kort tid og havde fået flere opgaver, så en lærling var næste skridt, siger Torben Krog, der er uddannet speditør.
Ved UCH-arrangementet mødte Torben Krog eleven Mathias Nørtoft, der ledte efter en læreplads. Der var god kemi, og allerede et par måneder senere – 22. januar 2018 – mødte den nye lærling ind til sin første arbejdsdag hos Krog Transport & Logistics i Herning. Inden starten havde Mathias Nørtoft erhvervet kategori C og C-E kørekort, han fik sin egen bil fra første dag og i øjeblikket kører han i den ene af selskabets tre Postnord biler.
En forpligtelse
Torben Krog mener det er en forpligtelse at have lærlinge. Både forstået som en forpligtelse til at tage ansvar over for branchen, men også som en forpligtelse til at sørge for, at de unge får en så god uddannelse som muligt.
- Jeg kan godt lide at arbejde med unge mennesker og jeg kan godt lide forpligtelsen i, at der er nogen, der fatter interesse for faget. Jeg har selv tre børn, der er unge mennesker og meget forskellige, og så gælder det jo om at få det bedste ud af dem hver især, siger han og fortsætter:
- At drive vognmandsvirksomhed er jo egentlig ikke anderledes end at have en fodboldklub. Det er en form for talentudvikling, for i et servicefag som vores er man tvunget til at have de bedste folk og sørge for, at der også er nogen til at tage over. Det er vigtigt, at lærlingene får en god oplevelse. Vi skal give dem ansvar, vise dem tillid og rose dem, når de løser opgaverne godt. Hvis man vil have det bedste ud af sine folk, er man nødt til at se sine medarbejdere som en ressource, siger Torben Krog.
Gensidig forståelse
Han tilføjer, at han har været så glad for at have Mathias Nørtoft som lærling, at han fremover gerne vil have to lærlinge per årgang. Til at hjælpe ham med det står Klaus Pugholm Jensen, konsulent og administrativ medarbejder i Center for Transport & Logistik hos UCH, der også bistod ansættelsen af Mathias Nørtoft.
Han fortæller, at en vognmandsvirksomhed kun kan godkendes til at have lærlinge, hvis den har biler nok til, at man sikrer sig, at lærlingene kommer til at køre, så de ikke blot anvendes som billig arbejdskraft. Der skal være mindst tre biler per virksomhed for at blive godkendt til den første lærling, siger han.
- Rent administrativt er det ikke en udfordring for en vognmand at få lærlinge. Og derefter er det et samarbejde mellem skole, elev og virksomhed, der skal gå op i en højere enhed. Man skal sørge for at lave en uddannelsesplan, der dels dygtiggør eleven, men hvor eleven også er til glæde for virksomheden, siger Klaus Pugholm Jensen.
Han tilføjer, at det er vigtigt at branchen tager ansvar for at bidrage til uddannelsen af kommende lastvognschauffører, men at det samtidig er betydeligt med en forventningsafstemning mellem virksomhed og elev.
- Det vigtige er, at man får etableret den gensidige forståelse, for der skal passes på de unge. De unge i dag vil gerne have tryghed, ordnede forhold, mødestabilitet og gode sociale forhold, og som virksomhed skal man tænke på, at hvis ikke man har en afbalanceret medarbejder, så har man ikke en god medarbejder, siger UCH-uddannelseskonsulenten.
Klaus Pugholm Jensen har været glad for samarbejdet med Krog Transport og ser frem til det videre samarbejde, siger han.
- Den gode historie er jo her, at vi her har er en mindre vognmand, der får øjnene op for lærlingeuddannelsen. Noget af det gode ved samarbejdet med Torben Krog er, at der har været en nysgerrighed omkring det at arbejde med en lærling; altså den positive tilgang, siger han.
Hvis alt går efter planen, er Mathias Nordtoft færdiguddannet i juni 2020, og fortsætter han som nu, kan han se frem til en fastansættelse efterfølgende hos Torben Krog, siger vognmanden.
(Denne artikel er også bragt i Danske Transport Mediers indstik "Transport i Midtjylland").