Den internationale Jyllandskorridor
Jyllandskorridoren er ikke kun et jysk – endsige et dansk – anliggende.
Motorvejene E45 og E39 samt det jyske jernbanenet er også i høj grad et europæisk interessepunkt, for især tyske og norske im- og eksporterende virksomheder - samt den tilknyttede logistikkæde - er i den grad afhængig af velfungerende dansk infrastruktur. Forsinkes transporter af tilsandede motorveje, flaskehalse over Limfjorden og utilstrækkelig jernbaneinfrastruktur, sakker Danmark bagud i den globale samhandel, for den slags koster på bundlinjen og på sigt også på lysten til at gøre brug af dansk infrastruktur.
Tredje Limfjordsforbindelse
Derfor skal hele Jyllandskorridoren – med alle sine transportformer – indtænkes i en kommende national 2030-masterplan på infrastrukturområdet. Og en tredje Limfjordforbindelse samt elektrificering af jernbanenettet på strækningen Aalborg-Hirtshals skal prioriteres højt.
Nogenlunde sådan lød budskabet, da nordjyske borgmestre, den nordjyske regionsrådsformand og ledere fra nordjysk transporterhverv i dag torsdag smed anker i Nordsøens Forskerpark i Hirtshals og bød velkommen til et særdeles velbesøgt Connect 2018, hvor den danske transportminister, medlemmer af Folketingets transportudvalg samt erhvervsledere fra Norge og Tyskland også deltog.
Dagen igennem måtte transportens førstemand og transportpolitikerne lægge ører til mange infrastrukturønsker fra de mange konferencegæster, men især ønsket om en tredje Limfjordsforbindelse var gennemgående. Region Nordjylland og Aalborg Kommune har i efterhånden nogle år arbejdet på planerne om etableringen af endnu en forbindelse over den travle Limfjorden, der skal aflaste Limfjordsbroen og den snart 50-årige Limfjordstunnellen – den såkaldte Tredje Limfjordsforbindelse.
- En tredje Limfjordsforbindelse vil gavne samfundsøkonomien, erhvervslivet og borgerne. Det vil ikke bare være en løsning for Aalborg, men også for Nordjylland, Danmark og hele Europa, sagde regionsrådsformand i Region Nordjylland, Ulla Astman.
Optimistisk borgmester
Transportminister Ole Birk Olesen havde ikke taget en pose penge med til Nordjylland, der ellers selv har fundet 600 mio. kr. til forbindelsen, der anslås at koste 7 mia. kr. Men han lovede, at en tredje Limfjordsforbindelse står højt på regeringens ønskeliste.
- Limfjorden er en flaskehals, der risikerer at bremse væksten. Vi er meget opmærksomme på den tredje Limfjordsforbindelse, men lige nu har vi ikke det nødvendige økonomiske råderum, men når råderummet er der, lover jeg, at den kommer til at have høj prioritet, sagde Ole Birk Olesen.
Efterfølgende fortalte Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen til Transport Tidende, at han er optimistisk efter udmeldingen fra transportministeren.
- En tredje Limfjordsforbindelse vil have stor betydning for erhvervslivet. I øjeblikket fortæller virksomheder mig, at de mister medarbejdere, fordi de er trætte af at sidde i kø på motorvejen. Så hvis der virkelig træffes beslutning om en tredje Limfjordsforbindelse inden 2020, så vil det være meget tilfredsstillende, lød det fra Thomas Kastrup-Larsen.
Læs meget mere om Connect 2018 i den kommende udgave af Transport Tidende.