23948sdkhjf

Besk kritik fra britiske speditører

Britisk regerings anbefalinger i tilfælde af en ”no deal-brexit” skuffer.

Selv om, der kun er et halvt år til Storbritanniens udtræden af EU, er der endnu ingen udsigt til en aftale mellem Bruxelles og London om det fremtidige forhold. Dermed virker en såkaldt ”no-deal brexit” mere og mere sandsynlig.

Det bekræftede den britiske regering forleden, da den udsendte en række anbefalinger til virksomheder og borgere.

De anbefalinger, der er rettet mod de im- og eksporterende britiske virksomheder og deres repræsentanter i transport, speditions- og logistikbranchen imponerer ikke de britiske speditører i British International Freight Association (BIFA).

- Da størsteparten af den synlige samhandel mellem EU og UK bliver styret af speditører og andre logistikudbydere på vegne af de handlende, kan en del af anbefalingerne virke patroniserende, da disse speditører allerede er helt klar over mange af de problemer, der giver anledning til bekymring for virksomheder, der handler med EU, i tilfælde af en no-deal brexit, udtaler Robert Keen, der er generaldirektør i BIFA)

- Det som BIFA-medlemmerne virkeligt har brug for, er klarhed om de tiltag, der vil være på plads, hvis det ender med et no-deal scenarie.

Told bliver alvorlig flaskehals

- Hvordan håndterer vi den enorme stigning i toldbehandlinger, der vil blive et krav uden en aftale med EU? Hvor skal vi finde det kæmpe antal ekstra medarbejdere, som bliver nødvendige for at håndtere denne enorme stigning i toldklareringer via et helt nyt og uprøvet computersystem? Hvor vil toldvæsenet (HMRC) hente de ekstra medarbejdere, der bliver behov for til sagsbehandlingen og fremskynde deres træning, der normalt vil tage op til et år? Hvordan skal vi håndtere de store omkostningsstigninger, som vores kunder formentlig er helt uforberedt på og måske uvillige til at acceptere?, lyder en stribe af spørgsmålene fra Robert Keen, der tilføjer:

- Det er bare nogen få af de mange nye spørgsmål, som regeringens erklæring – en erklæring, der antyder, at et ”no-deal scenarie” er ensbetydende med fuldstændig told kontrol for både ind- og udførsel af varer mellem EU og Storbritannien – ikke besvarer.

BIFA’s generaldirektør slutter med at fremhæve, at brancheorganisationen for længst har gjort det klart, at der er årsag til alvorlig bekymring omkring Storbritanniens kapacitet og parathed til at håndtere det enorme antal toldklareringer, der bliver nødvendig. BIFA har også stillet spørgsmålstegn ved britiske havnes evne til at håndtere de mange lastvogne og trailere, der fremover kommer til at holde og vente på grønt lys fra toldmyndighederne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079