23948sdkhjf

Fra virtuelt til virkelighed

Unge iværksættere skaber virtuelle arbejdspladser.

Når virksomheder etablerer lagre og fabrikker med dertil hørende forskellige arbejdsgange og -stationer, kan der blandt andet trækkes på tidligere byggeerfaringer eller 3D-modeller i plast eller pap. Dermed kan man komme tæt på at skabe den mest optimale arbejdsstation for de kommende medarbejdere, men det kan være en dyr proces. Det vil en ung aarhusiansk startup-virksomhed nu ændre på.

På et lille kontor på femte sal i den store Navitas-bygning på havnen i smilets by har de to venner fra Grenaa Christian Brahe og Christian Sørensen lejet sig ind med deres nystartede virksomhed Vertigo-VR. De to unge maskiningeniøruddannede iværksættere vil med Vertigo hjælpe virksomheder med at afprøve komplicerede arbejdsgange og -stationer, inden kunden bruger så meget som en krone i udvikling og etablering. Det vil de gøre ved hjælp af teknologien virtual reality (VR), hvor man i et virtuelt testmiljø kan afprøve forskellige scenarier for blandt andet at finde frem til den mest ergonomiske arbejdsstilling ved et transportbånd. Selv kalder de deres software for en art fagligt computerspil, og med under ét år på bagen har Vertigo allerede skabt en fornuftig kundebase.

Stor østrigsk kunde

Vertigo blev først formelt stiftet i slutningen af 2017, og de to stiftere har først og fremmest brugt kræfter på at definere, hvor VR skiller sig ud fra andre teknologier, og hvilke ydelser Vertigo således kan tilbyde.

VR skiller sig mest markant ud ved, at teknologien kan skabe en prototype af et rum eller en arbejdsstation, som kunden kan bruge i udviklingsfasen, inden der er brugt en krone på selve byggeriet. Ved hjælp af softwaren kan den virtuelle arbejdsstation testes og justeres i forhold til kundens ønsker med udgangspunkt i ergonomi og effektivitet, og kunden kan derefter – ud over at skabe den fysiske kopi – bruge softwaren i salgs- eller promoveringsøjemed over for andre kunder.

Inden for denne kategori har den store østrigske logistikkoncern TGW Logistics Group blandt andre fået øjnene op for Vertigos kompetencer. Koncernen er leverandør af materialehåndteringsudstyr og automatiserede lagrings- og hentesystemer til oplagring, produktion, plukning og distribution, og er samtidig Vertigos ubestridt største kunde, siger Christian Brahe.

- Blandt TGW’s systemer er PickCenter One anlægget, som vi har genskabt i en virtuel udgave.

Dermed kan medarbejdere lære at betjene arbejdsstationen virtuelt, komplet med den rette grafiske brugerflade og bevægelige elementer, hvilket reducerer omkostningerne til oplæring markant. Den færdige VR Workstation træningsplatform vil i øvrigt indgå i TGW’s nye kontorbygning i Wels, Østrig, i lighed med sin ”fysiske modpart”. Vi er blevet hovedleverandør for TGW Logistics inden for VR-løsninger, og det er vi selvfølgelig utrolig stolte af, siger Christian Brahe.

Ifølge den østrigske koncern er Vertigos VR-software med til at give TGW en både tidsmæssig og økonomisk besparelse:

- Jeg tror, at en af de største fordele ved at bruge virtual reality er, at vi ikke behøver at bygge hver eneste forskellige type PickCenter arbejdsstation. Hvis vi vil teste noget eller vise det til en kunde, kan vi først prøve forskellige variationer i VR – og bygge den endelige version, når vi er tilfredse. Det sparer tid og penge, siger Juergen Rothmeier, direktør for Product Management Control Systems hos TGW.

Uopdaget behov

VR kan desuden bruges i undervisningsøjemed, lyder det fra Vertigo, der blandt andet også arbejder sammen med Aarhus Universitet om at udvikle VR undervisningsmateriale til kurset produktionsteknologi. Målet er at skabe en virtuel maskinhal, hvor ingeniørstuderende kan prøve maskiner som ellers er dyre at anskaffe.

Derudover har Vertigo lavet et demoprojekt for Aarhus Tech, der består af en bussimulator.

Mulighederne inden for VR er mange, men teknologien er meget ny, og derfor har mange virksomheder endnu ikke fået øjnene op for VR, eller hvordan det kan komme virksomheden til gavn, siger Christian Sørensen:

- Virtual reality er meget nyt. Så opgaven består i at overbevise virksomheder om, at det er et behov, de ikke selv ved, de har, siger Christian Sørensen og fortsætter:

- Virtual reality er på mange måder et opgør med traditionel designtænkning, fordi teknologien gør det muligt at arbejde med justering og tilpasning i det uendelige uden de økonomiske konsekvenser, der følger med investeringerne i at bygge traditionelle fysiske prototyper. Teknologien skaber en ny testkultur, som kan give mange virksomheder et stort konkurrenceforspring, siger han.

Vertigo præsenterede for første gang sig selv ved Move-messen i Fredericia i maj.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062