Flere lastbiler over Øresundsbron
Der trillede i gennemsnit 1372 lastvogne over Øresundsbron hver dag i første halvår 2018. Det er 3,6 procent flere end i samme periode sidste år.
Personbilstrafikken steg mere beskedent med 0,2 procent til et døgngennemsnit på 18.218 personbiler. Bustrafikken steg til gengæld med hele 10,2 procent til 143 enheder i døgnet.
Det viser de seneste tal fra Øresundsbron.
Den pæne fremgang i lastbiltrafikken følger de senere års tendens for den asfaltbårne godstrafik over Øresund. Men Øresundsbron må samtidig notere et fald i markedsandelen på lastvognstrafikken over sundet. Den er faldet fra 52,1 procent i første halvår 2017 til 51,7 procent i første halvår 2018.
På toplinjen hentede Øresundsbron 653 mio. kroner på vejtrafikken, mens jernbanetrafikken bidrog med 252 mio. kroner.
Driftsresultatet på 651 mio. kroner er en forbedring på 13 mio. kroner.
På bundlinjen – før værdireguleringer – viser tallene, at Øresundsbron hentede et plus på 535 mio. kroner. Det er 69 mio. kroner mere end i samme periode i 2017. Forskellen skyldes et væsentligt mindre minus på de finansielle poster.
Dom i EU-sag i efteråret
Øresundsbrokonsortiet har tidligere informeret om, at HH Ferries m.fl. har indgivet klager til EU-Kommissionen med påstand om, at de dansk/svenske statsgarantier for Konsortiets lån mv er ulovlige i henhold til EU´s statsstøtteregler. I oktober 2015 afgjorde EU-Kommissionen, at garantierne er omfattet af statsstøttereglerne, men at de er i overensstemmelse med disse regler.
HH Ferries m.fl. indbragte dette for EU Retten, som har meddelt, at en afgørelse vil foreligge den 19. september 2018. Yderligere information vil blive givet, når afgørelsen foreligger.