A.P. Møller – Mærsk nedjusterer
A.P. Møller – Mærsk udsendte i går tirsdag en selskabsmeddelelse, hvor selskabet nedjusterede forventningerne til 2018-driftsresultatet (EBITDA) fra hidtil 4,0 til 5.0 milliarder USD, til nu 3,5 til 4,2 mia. USD.
Det er den fortsatte usikkerhed om udviklingen i containerraterne og øgede brændstofomkostninger, der kombineret med udsving i valutakursener og den de stadigt mere højlydte handelskrigstrommer, der ligger bag nedjusteringen.
Ledelsen fastholder tidligere udmeldte forventninger til 2018 på alle øvrige punkter.
Nedjusteringen kommer kun godt en uge før A.P. Møller – Mærsk offentliggør kvartalsregnskabet 17. august.
A.P. Møller – Mærsk røbede at selskabet i andet kvartal nåede en nettoomsætning på 9,5 milliarder USD og driftsresultatet (EBITDA) lå på 0.9 mia. USD.
Det betyder at nettoomsætningen for første halvår 2018 nåede op på 18,8 mia. USD og EBITDA nåede op på 1,6 mia. USD.
Maersk Line
EBITDA i A.P. Møller – Mærsks Ocean-division (primært Maersk Line) blev på 0,7 mia. USD i første halvår. Selskabet oplyser at tallene afspejler forbedrede enhedsomkostninger på fem procent målt i forhold til 1. kvartal.
Indtjeningen er dog påvirket negativt ved den gennemsnitlig bunkerprisstigning på 28 procent, målt i forhold til samme periode i 2017.
- Vi har leveret en god forbedring i andet kvartal på nettoomsætning, volumen og enhedsomkostninger inden for alle vores forretningsområder og resultaterne er forbedret i forhold til et svagt 1. kvartal. Fragtraterne på spotmarkedet er blevet genoprettet efter et betydeligt fald i andet kvartal, mens volumenerne vokser i samme takt som markedet. Men vi stor fortsat over for meget høje bunkerpriser, som vi ikke i fuldt omfang har formået at opnå fuld kompensation for på fragtraterne, hvilket fører til justeringen af vores forventninger for hele 2018, siger A.P. Møller – Mærsks CEO, Søren Skou i selskabsmeddelelsen.
Aktiemarkedet tog positivt imod nedjusteringen efter et indledende dyk og aktien steg med fem procent. Det skyldes ifølge analytikere, at nedjusteringen var forventet, og så udmeldingen om øgede volumener og bedre fragtrater ved udgangen af andet kvartal.