23948sdkhjf

Svagt lys for enden af Marselistunnellen

Byen mødte borgen i Aarhus.

Aarhus Erhvervssamarbejde stod i går mandag bag ”Byen møder borgen”, hvor rådmænd, byrødder og borgmestre fra det østjyske stod ansigt til ansigt med et bredt udvalg af Christiansborg-politikere til en snak og en debat om østjysk erhvervsudvikling.

Nyhedsværten Cecilie Beck havde som kompetent moderator godt styr på det særdeles velbesøgte arrangement, hvor især de lokale arbejdskraftudfordringer, E45 og Marselistunnellen stod på dagens program.

Med udsigten til en fortsat stigning i containerhåndtering i Danmarks største containerhavn, en stigende befolkningstilvækst, stigende trafik og en planlagt udflytning af færgeterminalen til byens østhavn, var det særligt Marselistunnellen, der var til debat.

Ifølge Aarhus Kommune er pengene der allerede til etablering af tunnelen, men det kommunale anlægsloft efterlader ikke meget lys for enden af de efterhånden langvarige aarhusianske tunnel-drømme.

- Ingen lover mindre i dag end mig. Selv hvis finansieringen var på plads og tegningerne lavet færdige, kan jeg komme i tanker om mange motorvejsprojekter i Danmark, jeg hellere ville bruge penge på, sagde transportminister Ole Birk Olesen, der dog mener, Marselistunnellen i sin grundtanke er en god ide, og at Aarhus Kommune hellere skulle have brugt kræfter og midler på netop det projekt end på den netop åbnede Aarhus Letbane.

Fra flere politiske sider lød det dog, at Marselistunnellen er et nationalt anliggende og ikke blot et lokalt Aarhus-projekt, hvorfor der burde kigges på, hvorvidt det er muligt at give en dispensation for det kommunale anlægsloft.

Læs meget mere om Byen møder borgen-arrangementet i næste udgave af Danmarks Transport-Tidende.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063