Den jyske "rygrad" forstærkes
I dag torsdag går Vejdirektoratets entreprenør for alvor i gang med at udbygge E45 fra fire til seks spor mellem Skanderborg S og Aarhus S.
Strækningen mellem Vejle og Aarhus er den travleste i Jylland og benævnes således også som ”rygraden” i den jyske nord-syd transportkorridor.
Vejarbejdet starter i den nordligste del af strækningen mellem motorvejskryds Århus S til syd for tilslutningsanlægget Skanderborg N, og det kommer i første omgang til at omfatte de sydgående spor, oplyser Vejdirektoratet.
I første omgang skal trafikken flyttes mod højre, så den kommer til at køre i nødsporet og det langsomme spor. Køresporet bliver smallere, og derfor sættes hastigheden til 80 km/t. Derudover skal der sættes skilte op, og etableres bygge- og arbejdsplads i midterrabatten. Det hurtige spor inddrages til arbejdsområde, fortæller Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet:
- Vi holder cirka fire km fri for vejarbejde midt på hele strækningen, hvor hastigheden sættes op til 110 km/t. Det gør vi for at give et ”pusterum” i vejarbejdet og for at få skabt luft i trafikken igen, og endelig vil vi se, hvordan trafikken arter sig med omlægningerne og hastighedsnedsættelsen, inden vi går i gang med den midterste etape, siger Robin Højen Madsen og fortsætter:
- Det at vi har arbejdsområde så tæt på trafikken betyder, at trafikanterne skal være opmærksomme på, at der vil være trafik til og fra byggepladsen. Der kommer biler direkte ud i det venstre kørespor. Derfor skal trafikanterne være opmærksomme, så farlige situationer ikke opstår, siger Robin Højen Madsen.