Frode Laursen vil brande erhvervet
(Denne artikel er en del af artikelserie om åbent hus på Aarhus Tech, hvor hovedartiklen blev bragt i går mandag; link)
Frode Laursen A/S deltog også med en stand ved Aarhus Techs åbne hus.
I løbet af 2017 har den store transportkoncern brugt mange kræfter ved lignende arrangementer for at bidrage til at gøre chaufførerhvervet mere tiltrækkende for unge mennesker. Til gavn for selskabet selv, men også for branchen generelt.
Kan mangle chauffører
Med 2.300 medarbejdere, 700 egne lastbiler og 1.700 trailere er Frode Laursen A/S en af de største spillere i den danske transport- og logistikbranche.
Dermed kan selskabet heller ikke se sig fri for også at være udfordret af branchens generelle problem med rekruttering af kvalificerede chauffører til faget.
Frode Laursen mener, at det bliver problematisk for branchen i nær fremtid, hvis der ikke sker en holdningsændring til chaufførerhvervet nu.
Det siger Mathias Damhøj Rosenkilde, driftskoordinator hos Frode Laursen:
- Vi står med det samme problem som andre virksomheder; der er mangel på kvalificerede chauffører, og mange af de eksisterende chauffører har en høj alder, siger han og fortsætter:
- Økonomien går stærkt, vi får flere opgaver og derfor mærker vi også presset. Vi mangler ikke akut chauffører lige nu, men hvis tendensen fortsætter, så kommer vi til det i 2018, siger Mathias Damhøj Rosenkilde.
Branding
Driftskoordinatoren fortæller, at Frode Laursen og søsterselskabet Skanol i 2017 har brugt mange kræfter på arrangementer som Aarhus Techs. Både som bidrag til erhvervet generelt, men i første omgang for at gøre opmærksom på dem selv.
- Vi tager cirka 70 elever ind om året, hvoraf de 25 er chaufførelever, men i dag vi er ikke kommet for at finde elever. Vi er kommet for at hjælpe med at brande erhvervet, men samtidig også for at brande Frode Laursen og Skanol. Vi skal være i de unges bevidsthed, når de finder ud af, at de vil være chauffører, siger Mathias Damhøj Rosenkilde.