23948sdkhjf

Bedste år i moderne tid

Kolding Havn øgede godsomsætningen med fem procent.

2017 blev det bedste år i moderne tid for Kolding Havn. På trods af de flotte tal fra 2016 var Kolding Havn i stand til endnu engang at overgå sig selv og sætte nye rekorder i 2017.

Uanset om man tager udgangspunkt i omsætningen, antal skibe, størrelsen på fragtskibene, arbejdspladser eller mængden af gods, der er blevet håndteret på havnen, så har Kolding Havn i 2017 overgået sig selv og præsterer vækst på alle fronter.

Udover den generelle vækst i Europa, som også smitter af på Kolding Havn, så skal årsagen ifølge administrerende direktør Anders Vangsbjerg Sørensen findes i havnens fokuserede strategi og ikke mindst de gode samarbejdspartnere.

- Vi er godt i gang med at gennemføre den strategi, som vi sammen med bestyrelsen vedtog medio 2016. En strategi om at etablere os som en nichehavn, der er specialiseret i at håndtere særlige godstyper og samtidig udbygge forbindelsen til den øvrige infrastruktur, så vi får det optimale ud af vores placering tæt på byen. Vi er et såkaldt tri-modal eller kombi-transportcenter, hvor de tre transportformer tog, lastbil og skib mødes – og vi er en af de eneste havne i Danmark, som kan tilbyde netop det, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Og den strategi er tilsyneladende den helt rigtige for havnen. Kolding Havn kan således notere tocifrede vækstrater på flere parametre.

Miljødagsorden

Netop på grund af Kolding Havns placering tæt på byen, så vægter hensyn til miljøet højt – det gælder både i forhold til lugt-, støv- og støjgener, men også i forhold til de typer af gods, som havnen specialiserer sig indenfor.

- Vi har i de senere år fået en langt større andel af biobrændsel og nyt stål blandt det gods, vi håndterer, ligesom markedet inden for cirkulær økonomi er i vækst, så hvis vi ellers kan skaffe ressourcerne og skabe kapaciteten til det, mener jeg, at vi har gode muligheder for at fortsætte den vækst, vi oplever i disse år, siger Anders Vangsbjerg Sørensen med en hentydning til, at der i skrivende stund ikke er nogen ledig kapacitet på havnen.

Det vil derfor kræve en udvidelse af havnearealet, hvis væksten skal fortsætte. Kolding Havn har allerede et muligt løsningsforslag klar, men den endelige beslutningsproces er endnu ikke afsluttet.

Stærke samarbejdspartnere

Kolding Havn er på ingen måde alene om at skabe de flotte resultater, og det lægger Anders Vangsbjerg Sørensen ikke skjul på.

- Vi er afhængige af at have gode og stærke skibsagenter på havnen. Mens vi ejer arealerne, kranerne og i øvrigt stiller faciliteter til rådighed for skibsagenterne, så er det ofte dem, der har den direkte forbindelse til kunderne. Hvis vi ikke havde gode samarbejdspartnere også på den front, ville vi ikke være i stand til at skabe de resultater, som vi nu kan fremvise. Svane Shipping og H. Daugaard er nogle af dem, som har benyttet Kolding Havn i rigtig mange år, men jeg er også glad for at se, at en skibsagent som Grau Shipping har fået vind i sejlene, for det betyder en sund konkurrence, og at kunderne kan få flere relevante tilbud at vælge mellem, når de overvejer at bruge Kolding Havn som et led i deres transportkæde, slutter havnedirektøren, der nu har fuldt fokus på 2018.

Væksten i tal Kolding Havn

2016

2017

Omsætning

+ 5 % i forhold til 2015

+ 11 % i forhold til 2016

Tons gods:

1.213.011

1.305.916

Skibe, der har anløbet havnen:

504

513 (*)

Antal arbejdspladser:

417

433

Bemærk – det gennemsnitlige fragtskib var i 2017 noget større end det gennemsnitlige skib i 2016

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.059