23948sdkhjf

DI-kritik af P-begrænsning

DI-Transport-kommentar: Rastepladser bør give plads til hvil.

Regeringen og Dansk Folkeparti indgik kort før jul en finanslovsaftale, hvori det blev aftalt at indføre tidsbegrænsning på rastepladserne langs motorvejene for at undgå langtidsparkering. Men den endelige tidsgrænse fremgår ikke af aftalen.

Næsten samtidigt afsagde EU-Domstolen dom i en sag om afholdelse af ugentlige hvil i førerhuset.

Dommen slog fast, at det er ulovligt at afholde de ordinære hvil på mere end 45 timer i førerhuset i lastbilen. Men EU-Domstolen slog samtidigt fast, at et såkaldt reduceret ugentligt hvil på mindst 24 timer og op til 45 timer gerne må afholdes i lastbilen, hvis den er udstyret med egnede sovefaciliteter.  

Tabt fleksibilitet

DI Transport mener, at de kommende regler for parkering på rastepladser skal tage højde for dommen, når man fastlægger tidsgrænse på rastepladserne.  

- Hvis formålet med parkeringsrestriktionerne er kontrol af køre- og hviletidsreglerne, så bør tidsgrænsen ikke være mindre end 45 timer, så det reelt er muligt at afholde det reducerede ugentlige hvil i førerhuset, siger seniorchefkonsulent Rune Noack fra DI Transport.

En grænse på 24 timer eller 25 timer har tidligere været foreslået, men det er ifølge DI Transport ikke brugbart. Det følger af køre- hviletidsreglerne, at manglende timer op til de 45 timer skal afholdes som et kompenserende hvil på et andet tidspunkt, f.eks. i forbindelse med et dagligt hvil eller et regulært ugentligt hvil.

En grænse på 25 timer vil derfor betyde, at chaufføren skal holde de resterende 20 timer på et andet tidspunkt. Dermed mister chaufføren og vognmanden en del fleksibilitet.  

- Vi ved at lavere fleksibilitet og lavere produktivitet vil øge omkostningerne til for lastbilstransporten. Jo lavere tidsgrænse man sætter, desto dyrere bliver det, siger Rune Noack.  

DI Transport opfordrer samtidigt regeringen til at arbejde for øget fleksibilitet i forbindelse med forhandlingerne om EU’s vejpakke.  

- Vi så gerne, at der kom mere fleksibilitet både i forhold til køretid og hviletid, da det vil gøre lastbilstransporten mere effektivt, siger Rune Noack.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067