Speditører vil ikke være med i EUD
Hos Danske Speditørers Fagudvalg Uddannelse ønsker formand Christian Fejer, at speditørfaget undtages fra at blive inkluderet i Erhvervsskolereformen (EUD).
Brancheorganisationen har haft succes med at blive tildelt en midlertidig dispensation fra Folketingets Uddannelsesudvalg, men den løber ud i 2020, og derefter er det uvist, om den ophører eller gøres permanent.
Elevtid forkortes
Med udsigterne til en stor mangel på erhvervsuddannet arbejdskraft i fremtiden tilsluttede alle Folketingets partier, med undtagelse af Enhedslisten, sig for nogle år siden EUD-reformen, der trådte i kraft i august 2015.
Reformen indeholder en lang række tiltag, der som udgangspunkt har til formål at få flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne. Samtidig er der blevet mulighed for, at personer over 25 år, der har en bedre uddannelsesfaglig baggrund end folkeskolen, kan gennemføre visse erhvervsuddannelser på kortere tid, så de hurtigere kan komme ud på arbejdsmarkedet.
Ikke alle brancher er dog lige begejstrede for EUD-reformen – heriblandt Danske Speditører, der frygter, at en afkortet elevtid i uddannelsen som speditør kan betyde, at erhvervet ikke får dygtige nok speditører ud i den anden ende.
Det siger Christian Fejer, der er formand i Danske Speditørers Fagudvalg Uddannelse:
- Grundlæggende er vores problem, at 85 procent af speditøreleverne har gymnasial uddannelsesbaggrund – typisk højere handelseksamen. Med EUD betyder det, at en stor del af disse kun må være speditørelever i 1 år. Vores udfordring er, at vi har en toårig kontoruddannelse med speciale i spedition, og derfor kan vi ikke uddanne en speditør på kun 1 år, siger Christian Fejer, der ud over at være fagudvalgsformand i Danske Speditører beskæftiger sig som HR-chef hos Dachser Nordic.
Han kan som udgangspunkt godt få øje på, at der er behov for en erhvervsskolereform, men han mener, at politikerne i højere grad bør anerkende, at man ikke kan tage beslutninger på vegne af alle erhvervsuddannelser over én kam.
- Erhvervsskolereformen dækker alle uddannelserne. Lige fra traditionelle håndværksfag til chaufføruddannelser, SOSU-assistenter, frisører og speditører. Men der er i sagens natur stor forskel på uddannelserne. Som speditør kommer man oftest med væsentligt bedre uddannelsesmæssige forudsætninger. Politikerne vil gerne skabe flere elevpladser, fordi det er svært for svage unge at få elevpladser, og det er nok også korrekt. Men nogle politikere på Christiansborg tænker meget teoretisk og forholder sig ikke til virkeligheden, siger Christian Fejer.
Permanent dispensation
Danske Speditørers argumenter imod EUD har været tilstrækkeligt gode til at overbevise Folketingets Uddannelsesudvalg, og faget har således fået dispensation i form af en overgangsordning frem til 2020, som skal evalueres i 2019. Dermed får speditørerne lov til midlertidigt at beholde den toårige uddannelse.
For nylig fik Danske Speditører foretræde for udvalget igen, siger Christian Fejer.
- Vi havde foretræde for Undervisningsudvalget i sidste uge (medio november, red.). Mit indtryk er, at politikerne anerkendte, at vi har et problem. Men derfra og til det sker noget, kan der være langt. Men vi kæmper stadig for at få dispensationen gjort permanent. Den skal evalueres i 2019, men hvornår der træffes en endelig eller foreløbig beslutning, kan vi ikke sige noget om endnu, siger Christian Fejer, der desuden har savnet opbakning fra erhvervsorganisationerne.
- Vi efterlyser støtte fra de store erhvervsorganisationer. DI og Dansk Erhverv har sovet i timen. De skulle på et tidligere tidspunkt have råbt ”vagt i gevær”. Så tror jeg også, politikerne ville have lyttet. I stedet kommer vi nu rendende bagefter, siger han.
Unik uddannelse
Danske Speditører har siden årtusindskiftet arbejdet tæt sammen om speditøruddannelsen med IBC i Kolding, Roskilde Handelsskole og Aarhus Business College. Med blot 400 speditørelever om året på landsplan er det ikke den tungeste uddannelse, men Christian Fejer mener, at branchen står sammen – lige fra DSV til de mindste virksomheder – om at bevare den nuværende model, der ifølge fagudvalgsformanden er noget helt unikt på verdensplan.
- Det er branchens uddannelse, og i den her sag står vi sammen som gode kolleger. For Danmark er det eneste land i verden med undtagelse af Tyskland, Østrig og Schweiz, hvor man kan få en egentlig speditøruddannelse, siger Christian Fejer og fortsætter:
- Vi har et system i Danmark, der er helt unikt. Hvis man ser på, hvor mange danske speditører der sidder rundt omkring i verden, vil man se, at danske speditører er i høj kurs i udlandet. Og det skyldes helt banalt vores særlige uddannelse. Den skal vi værne om, siger han.