DFDS lukker godsterminal i Esbjerg
DFDS oplyser torsdag formiddag, at selskabet lukker godsterminalen i Esbjerg.
Det er lukningen af passagerruten, ét skibsanløb om dagen og mere standardiseret gods, der gør, at rederiet ikke længere mener, det er hensigtsmæssigt at drive egen terminal i Esbjerg. I stedet vil DFDS købe sig til terminalservice fra Blue Water Shippings terminal.
Ifølge en skriftlig meddelelse fra selskabet betyder lukningen af godsterminalen, at DFDS forventer at må opsige alle 67 medarbejdere.
Ikke længere rentabel
Med færre, men større skibe, lukningen af passagertrafikken og mere standardiseret gods, er DFDS’ terminal i Esbjerg ikke længere konkurrencedygtig. Det giver ikke driftsmæssig mening at drive egen terminal med kun et skibsanløb om dagen og lastning og losning af relativt ensartede trailere, lyder det fra rederiet.
- Der mangler simpelthen kritisk masse. Terminalen er betydelig større, end vi har behov for, og det er heller ikke muligt at udnytte arbejdsstyrken på en hensigtsmæssig måde, når lastning og losning kun finder sted i cirka fire timer om dagen. Det vil heller ikke være muligt at sikre et rimeligt afkast på nødvendige investeringer i en modernisering af terminalen og udstyret, siger Lars Hoffmann, DFDS’ fragtdirektør i Danmark.
I stedet vil DFDS fremover købe sig til terminalydelser hos Blue Water Shipping.
Lukningen medfører afskedigelse af samtlige 67 DFDS-medarbejdere i driften og på kontoret, lyder det.
- Det er vi kede af, især da mange har været hos os i mange år. Men udviklingen har fjernet grundlaget for drift af egen terminal. Vi bliver ganske enkelt bedre rustet til at udvikle og fremtidsrette vores kundeservice ved at gå over til en ekstern terminal, hvilket vi i øvrigt gør i alle havne med omtrent samme anløbsmønster som Esbjerg, siger Lars Hoffmann.