Scandlines til salg?
Ejeren af færgerederiet Scandlines, kapitalfonden 3i, ønsker at sælge rederiet. Det skriver den ansete britiske avis The Sunday Times.
Scandlines driver i dag færgeruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarten. Især sidstnævnte rute spås af mange en meget en svær fremtid, når den faste forbindelse under Femern Bælt åbner omkring 2030. Scandlines ledelse har dog fastholdt, at rederiet agter at opretholde færgeruten i direkte konkurrence med Femern-tunnelforbindelsen.
Rederiet har dog ikke opgivet håbet om, at tunnelforbindelsen aldrig bliver til noget. Scandlines har ført en aggressiv og meget aktiv kampagne imod tunnelprojektet, hvor man har betalt for kritiske analyser af tunnelforbindelsens økonomi. Rederiet har også ydet finansiel støtte til Naturbund Deutschland – der svarer til Danmarks Naturfredningsforening – som fører en stor kampagne mod tunnelforbindelsen og de tilhørende landanlæg på tysk grund.
Bliver Femern-tunnelen imidlertid til en realitet er der ingen tvivl om, at Scandlines ejere må imødese et særdeles mærkbart tab på omsætningen på Rødby-Puttgarten-ruten. Erfaringerne fra Storebælt og Øresund viser at færgeforbindelser ikke kan eksistere parallelt med faste forbindelser.
Derfor er det fristende at tro, at Scandlines ejere vælger at lede efter en køber på et tidspunkt, hvor kapitalfonden skønner, det stadig er muligt at hente en god pris for rederiet.
Ifølge The Sunday Times håber 3i, at kunne få op mod 15 milliarder kroner for Scandlines, der i sommer afsluttede en refinansiering på godt seks milliarder kroner.