OPDATERET: Storebæltsrabat undergraver banegodstrafikken
Det er ikke alle, der er lige begejstret for den store takstnedsættelse som regeringen og Dansk Folkeparti vil gennemføre på Storebælts-forbindelsen. Glæden er især behersket hos banegodsoperatøren DB Cargo Scandinavia, der frygter at op mod 10 procent af det banegodsset flytter over på lastbiler
Det skriver ing.dk.
DB Cargo har fået Copenhagen Economics til at regne på effekten af takstnedsættelsen for lastvogne. Herfra lyder skønnet, at 10 procent af det banegods, der i dag passerer Storebælt, fremover vil flytte over på lastbiler.
- Meget af det, der i dag bliver transporteret gennem Danmark på jernbanen, er stål, papir og maskiner fra Sverige, der skal længere ned i Europa. Den type transporter kan en godskunde ikke sælge dyrere, bare fordi det er transporteret på en miljøvenlig måde, så den slags transporter er enormt prisfølsomme. Når man gennem en offentlig regulering nu skubber til den økonomiske balance mellem vejtransport og banetransport, så vil det selvfølgelig betyde, at en del af godset fremover vil blive transporteret på vejene, udtaler sekretariatschefen for brancheforeningen Dansk Banegods, Jan Wildau, der også er vice president for Corporate Affairs i DB Cargo Scandinavia til ing.dk.
Lektor Jacob Kronbak, DTU Management Engineering, vurderer, at et fald på 10 procent er realistisk.
Effekten målt på asfaltdelen af Storebæltsbroen bliver angiveligt en stigning på tre procent på lastbiltrafikken, der i år ventes at nå op på 1,4 millioner ture over broen. Det svarer til 42.000 flere lastvogne.
Ministeriet afviser
Transportministeriet valgte at kommentere artiklen via kommentarfeltet på ing.dk.
»Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder det højst usandsynligt, at takstnedsættelserne på Storebælt skulle indebære nogen væsentlig overflytning af gods fra bane til vej.
85 pct. af godstogstrafikken på Storebælt er transitgodstog mellem Sverige og kontinentet eller godstog mellem Østdanmark og kontinentet. For disse godstog ændrer konkurrencesituationen med lavere Storebælts-takster i forhold til lastbiltransport sig ikke, da de konkurrerende lastbiler her anvender færgerne mellem Lolland-Falster og Tyskland eller færgerne mellem Sydsverige og Tyskland. De vil dermed ikke få en økonomisk gevinst af lavere Storebæltstakster.
For de resterende 15 pct. af godstogstrafikken på Storebælt udgør passageafgiften på Storebælt kun en lille del af den samlede omkostning for den samlede banegodstransport. Det fremgår af Trafik- og Byggestyrelsens analyse ’Fremme af gods på bane’ fra januar 2016, at banegods har en stor økonomisk fordel, hvis godset passerer Storebæltsforbindelsen. Det skyldes, at prisen for at passere Storebælt pr. enhed er beregnet til omkring 185 kr. på banen, mens den inklusive rabatter er beregnet til 800 kr. med lastbil. Storebæltsforbindelsen giver dermed bane-godstransport en væsentlig konkurrencefordel over for lastbiltransport.
Ifølge analysen ’Fremme af gods på bane’ udgør udgiften for at krydse Storebælt omkring 4 pct. af den samlede udgift for fragt af en godsenhed med bane mellem Nordjylland og Hovedstadsområdet, mens udgiften for at krydse Storebælt for fragt af en godsenhed med bane mellem Esbjerg og Høje Taastrup udgør 6 pct. Godstog betaler ikke for at benytte det statslige jernbanenet som følge af miljøtilskuddet. Der betales kun for at benytte de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.«