23948sdkhjf

Digital fremtid i transport og logistik

ITD-indspark til digitalisering af transport- og logtistiksektoren.

EU-Kommissionen afholdt i sidste uge Digital Transport Days 2017. Konferencen var arrangeret i samarbejde med det estiske formandskab. Blandt de prominente deltagere var EU-Kommissionens transportkommissær Violeta Bulc.

Fra Danmark var ITD inviteret til at deltage i konferencen og det var ITDs chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens, der deltog.

Drop papiret

ITD arbejder for en fuld digitaliseret og papirløs transportsektor, da der er et stort effektiviseringspotentiale i at digitalisere alle oplysninger, der i dag skal opbevares fysisk i lastbilerne. Det gælder data om gods, køretøjer og chauffører. Flere arbejdsgange er allerede digitaliseret, men ofte kræver myndighedskontrol stadig papirversioner.

Jørn-Henrik Carstens deltog på konferencen i en paneldebat om ”Electronic Transport Documents”, hvor han gav ITD’s bud på nogle af de digitale udfordringer og mulige løsninger, transportsektoren står over for.

- Hvis vi for alvor skal videre, er vi nødt til at droppe dokumenttanken og begynde at betragte oplysninger om gods og godsets flow som data. Digitale data, der kan lagres centralt og hentes ved behov som for eksempel på en tablet eller terminal. Det kræver for det første, at myndighederne har adgang til og kan stole på data. For det andet kræver det, at virksomhederne kan stole på, at data om godset kun kan tilgås af relevante myndigheder, der har krav på adgang, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chefkonsulent i ITD.

Fragtbreve m.m.

EU-Kommissionen etablerede allerede tilbage i 2015 et ”Digital Transport and Logistics Forum”, hvor ITD har arbejdet aktivt for at digitalisere både oplysninger om gods, køretøjer og førere. ITD har ved flere lejligheder præsenteret eCMR.eu, som en del af løsningen på en væsentlig udfordring, nemlig digitalisering af oplysningerne i CMR-fragtbrevet. Derudover leder ITD et team, som har til opgave, at komme med forslag til digitalisering af køretøjs- og førerdokumenter.

Ud over digitale fragtbreve er der et stort potentiale i at digitalisere oplysninger om køretøjer og førere. Det gælder blandt andet registrering, ADR, ATP, dyretransport, vognmandstilladelse, kørekort, chaufføruddannelsesbevis, krancertifikat med mere.

- I modsætning til for eksempel CMR-fragtbrevet, der er et business to business-dokument, har myndighederne allerede digital adgang til data fra dokumenter og oplysninger om køretøjet og føreren. Det er ikke altid muligt at tilgå alle oplysninger ved vejsiden og slet ikke, når køretøjerne krydser grænser. Det kan løses ved, at alle medlemsstater tilslutter sig et fælles system som for eksempel EUCARIS, der gør det muligt at hente oplysninger på tværs af grænser. Der kræver også, at der er gensidig anerkendelse af digitale data, så vi slipper for at transportere dokumentation rundt i form af papir og plastikkort, siger Jørn-Henrik Carstens.

EU’s transportkommissær Violetta Bulc, der var blandt hovedtalerne på Digital Transport Days 2017, citerede Søren Kierkegaards berømte ord ”Livet må forstås baglæns, men må leves forlæns”.

Hun opfordrede de tilstedeværende til at dele hendes drøm om en fuld digital og forbundet transportsektor. Slip traditionerne og tænk fremad – til gavn for klima, miljø, borgere og virksomheder i hele EU.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094