23948sdkhjf

Rederier øjner attraktive Iran-aftaler

Ophævelse af sanktioner har åbnet et nyt marked for danske rederier.

Som ventet har ophævelsen af FN-sanktionerne mod Iran hurtigt sat spor i den internationale samhandel. Det mærker flere danske rederier ifølge dagbladet Børsen.

Det internationale samfund sendte i 2006 Iran i skammekrogen for at tvinge landet til at indstille sit atomvåbenprogram. Det lykkedes – efter sanktionerne blev skærpet voldsomt i 2009, med en international aftale i Lausanne i Schweiz i foråret 2015. Derfor kunne FN-sanktionerne gradvist ophæves fra midten af januar 2016.

Gas og tørlast

Et af de danske rederier, der nyder godt af genåbningen af den internationale samhandel med Iran er rederiet J. Lauritzen.

- Iran var et af vores store forretningsområder for gasaktiviteterne, men efter sanktionerne var vi tvunget til at træde ud. Vi ser nu igen et meget stort potentiale. Vi regner med, at aktiviteten for alvor begynder fra andet halvår af 2018 eller første halvår 2019, udtaler J. J. Lauritzens operative direktør, Thomas Wøidemann ifølge Børsen.

Thomas Wøidemann ser ikke kun muligheder på gas-området. Han mener også, at der inden for få år vil være gode muligheder fra J. Lauritzens andet speciale – nemlig tørlast – på det Iranske marked.

Ministerbesøg

Danske Rederier får i de kommende dage opbakning til salgsindsatsen i Iran, når erhvervsminister Brian Mikkelsen besøger Iran.

Tager man et gennemsnit af årene fra 2008 til 2011, så fyldte Iran i snit over 250 mio. kr. årligt. Det tal styrtdykkede til kun 25 mio. i snit i årene 2012 til 2014, da sanktionerne for alvor fik effekt. Først nu er der gang i forretningen igen, og den danske eksport af søtransport udgjorde hele 115 mio. kr. i 2016 baseret på indberetninger fra rederierne. Den pil peger tilmed opad, mener man i Danske Rederier:

- Det var en god hjælp, da Kristian Jensen stor i spidsen for den danske delegation, netop som sanktionerne blev løftet. Ad denne og mange andre veje har de danske rederier fået knyttet eller genoptaget kontakten til Iran, så vi har set en markant stigning på handlen i 2016. Da der nu også kommer gang i hjulene i Iran, forventer vi, at transporten af olieprodukter vil blive suppleret med flere andre ting, hvilket alt i alt vil give mere vind i sejlene på dette marked for Danmark, siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.

Han er en del af delegationen med erhvervsminister Brian Mikkelsen i spidsen, som besøger Teheran i de kommende dage.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063