23948sdkhjf

Indien er det nye Kina

Stort dansk eksportfremstød.

Med 1,3 mia. indbyggere og en hastigt voksende middelklasse udgør Indien et stort potentiale for at øge den danske eksport i fremtiden.

Indien er verdens næstmest folkerige land i verden, er verdens tredjestørste økonomi og har en årlig vækstrate på 7,1 procent. Derfor tog et stort dansk eksportfremstød i starten af november af sted til det store land for at overbevise politikere og befolkning om at øge fokus på danske produkter.

Det skriver Ritzau.

Avlsdyr og genetik

Den danske delegation havde miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og Landbrug og Fødevarers administrerende direktør Karen Hækkerup i spidsen. Herudover deltog også 21 virksomheder og organisationer.

Karen Hækkerup:

- Besøget giver nogle konkrete muligheder for danske eksportvirksomheder inden for fødevarebranchen.  Indien er verdens anden mest folkerige nation og har på længere sigt et stort potentiale. Både for eksport af fødevarer, fødevareteknologi og knowhow, siger Karen Hækkerup, der som oplagte eksportmuligheder særligt peger på avlsdyr og genetik:

- Indien er godt nok verdens største producent af mælk, men en dansk ko yder op til 20 gange mere end en indisk, så der er et kæmpe potentiale for at løfte produktiviteten, siger hun og fortsætter:

- Den indiske middelklasse vokser hurtigt og i takt med, at inderne får flere penge mellem hænderne, opstår der en stigende bevidsthed om dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og kvalitet. Det er den samme udvikling, vi så i Kina for 10-15 år siden, og i dag er Kina et af de største eksportmarkeder for den danske fødevaresektor, siger Karen Hækkerup.

Billedtekst: Foto: Landbrug & Fødevarer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062