23948sdkhjf

Fra lufthavn til havneluft

Udvikling i stedet for reparation.

Det smager stadig af transport for Anders Vangsbjerg Sørensen, der for næsten to år siden skiftede direktørposten i Sønderborg Lufthavn ud med stillingen som chef for Kolding Havn.

Som lufthavnschef under finanskrisen – med det medfølgende styrtdyk i antallet af flyrejsende – gjaldt det alene om at holde lufthavnen flyvende. Som havnedirektør i Kolding Havn – og med tidens betragteligt større erhvervsoptimisme – har Anders Vangsbjerg Sørensen fået mulighed for at udvikle havnen og ikke blot sørge for at holde den oven vande.

Kunne ikke udvikle

Anders Vangsbjerg Sørensen startede karrieren i Central- og Østeuropa i starten af 90’erne som sælger for tyggegummivirksomheden Dandy. Efter tre år hos en større hårde hvidevarer-koncern blev han i 2008 ansat som lufthavnschef i Sønderborg Lufthavn.

- Jeg startede i Sønderborg Lufthavn, tre uger før finanskrisen startede. Det var ”spændende”, for antallet af forretningsrejsende styrtdykkede. Jeg havde en ambition om at udvikle lufthavnen, men i stedet for det parerede jeg bolde og arbejdede for at holde fast i det, vi havde, siger Anders Vangsbjerg Sørensen og tilføjer, at han derefter ikke var enig med ejerne om, hvordan lufthavnen skulle drives.

- Da tiderne blev bedre, etablerede vi ny rute til København med vores ”eget” selskab Alsie Express, som ubetinget var Europas bedste indenrigsrute. Og så var vi klar til at udvikle i stedet for hele tiden at reparere. Men ejerne af lufthavnen var meget driftsorienteret, den var tilfreds med tingene, som de var, og der var ikke opbakning til etablering af nye ruter, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Udfordrende første tid

1. december 2015 blev han ansat som forretningsudvikler på Kolding Havn med den daværende havnedirektør Claus Holm Christensen ved styrepinden. Men da denne fandt nye udfordringer som havnedirektør i Horsens Erhvervshavn, tiltrådte Anders Vangsbjerg Sørensen 1. maj 2016 som havnedirektør i Kolding Havn efter 3-4 måneder som konstitueret direktør.

- Da Claus sagde op, passede det mig ikke så godt, for det skabte jo usikkerhed. Men da stillingen blev slået op, søgte jeg den. Da jeg startede, var der faktisk kun mig på havnekontoret, hvilket både var godt og skidt. Godt, fordi man på den måde kommer helt ned i materien. Skidt, fordi man ikke får sat alt det i gang, man gerne vil, siger Anders Vangsbjerg Sørensen og tilføjer, at havnen i dag har 4-5 administrative medarbejdere samt 10 kranførere.

I dag ser direktøren ikke længere sig selv som sælger, men nærmere som forretningsudvikler, lyder det.

- Den første tid har været spændende og udfordrende. Måske er mange af kulturerne og disciplinerne de samme som i luftfartsbranchen, men der er stadig mange nye ting, man skal sætte sig ind i. Jeg bor stadig i Sønderborg, og det er jeg egentlig lidt ked af, fordi jeg mener, man skal kunne blive stoppet på gaden og blive stillet til regnskab for de ting, man laver. Men det kan ikke lade sig gøre af familiære årsager, siger han.

Vil måles på job

Anders Vangsbjerg Sørensen mener, at havne ikke blot skal optræde som infrastrukturforvaltere, men i højere grad tage aktiv del i at finde løsninger – til gavn for havnen og dens virksomheder.

 - Hvis vi alene er facilitator – læner os tilbage og venter på, at nogle beder om kraner på havnen – så kan det være udfordrende at drive havn. For mig er det en treenighed – havnen, skibsagenterne og kunderne. Når den treenighed samarbejder om at finde løsninger, så tror jeg, vi når rigtig langt. Det har vi som havn gode erfaringer med, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Når det går godt for havnens virksomheder, så kan det betyde, at der skal bruges flere hænder, og det er netop arbejdet med at skaffe jobs på havnen, der ligger havnedirektøren mest på sinde.

- Jeg anser det som min fornemste opgave, at vi har vækst og arbejdspladser på havnen. Hvis vi ikke udvikler og optimerer forretningen, så dør vi. Hvis vi ikke sørger for, der kommer job, vækst og flere skibe i havnen, så har vi ingen eksistensberettigelse. Der er også en forventning om, at det er det, vi gør. Jeg vil gerne måles på antallet af faktuelle job hos de havnerelaterede virksomheder, der ikke ville kunne overleve uden en havn. I øjeblikket har vi omkring 430 faktuelle job. Selvfølgelig vil jeg også gerne måles på vores bundlinie, men arbejdspladser betyder noget for os alle sammen, siger direktøren og tilføjer, at det dog kan have sine udfordringer at drive erhvervshavn midt i byen.

 - Jeg har behov for at vise, at vi har en havn og en by i fremdrift, men en af de relativt få udfordringer ved, at havnen er placeret så bynært, er støj-, støv- og lugtgener. Vi har været her i 175 år, men vi er nødt til at finde løsninger, vi alle kan leve med. Det er sameksistens eller ingen eksistens, siger han.

To strategier

Men hvis der også skal tiltrækkes nye virksomheder til havnen, kræver det plads, og det er noget, Kolding Havn ikke har meget af for tiden. Alle kvadratmeter på havnen er fyldt ud, og derfor er havnen i gang med at udbygge med 75.000 kvadratmeter på ”Alaska”-området, der deles op i fire bidder.

- Udvidelsen sker på baggrund af efterspørgsel fra kunderne efter mere plads. Arealet etableres som omni-areal, og kan i princippet bruges til alt. Det handler om at sikre sig, at vi har de faciliteter, som markedet har brug for fremover, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Havnens bestyrelse har godkendt udvidelsesplanerne, og ifølge havnedirektøren vil der starte aktiviteter op på Alaska i 2020.

Samtidig med havneudvidelsen vil Kolding Havn fremover koncentrere kræfterne om at føre havnens to strategier ud i livet, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

- Vi har vores landlord-strategi, der går ud på, at vi gerne vil tiltrække virksomheder, der har job og gode omsætninger. Den går hånd i hånd med specialhavn-strategien, der betyder, at vi ønsker at være den havn, der løser de opgaver, andre havne ikke kan eller vil løse. Eksempelvis kommer 95 procent af al avispapir, der bruges i Danmark, igennem Kolding Havn, vi håndterer meget stålcoil og har cirka 4.000 godsvogne om året. Det er den slags specialopgaver og nicher, vi gerne både vil fastholde og tiltrække flere af, lyder det fra havnedirektøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078