23948sdkhjf

Dansk tilfredshed med IMO-klimaudkast

Global klimaaftale tættere på.

Efter en uges hårde forhandlinger i London er FN’s internationale søfartsorganisation IMO klar med et udkast til en klimastrategi om reduktion af CO2-udledning i skibsfarten. En aftale, der forventes endeligt vedtaget af IMO’s miljøkomite, når denne mødes til tredje og sidste forhandlingsrunde i april 2018.

Danmark arbejder videre

Strategien indeholder bud på ambitionsniveauet for reduktionerne af skibes CO2-udledninger, samt en liste over mulige tiltag til, hvordan reduktionerne skal ske på kort, mellemlang og lang sigt, og danske søfartsorganisationer udtrykker på baggrund af forhandlingerne tilfredshed med, at arbejdet skrider fremad.

- Jeg er glad for, at der er sket fremgang i forhandlingerne under denne uges møde i London, og der nu er drøftet konkret tekst. Fra dansk side arbejder vi fortsat for, at der opnås en ambitiøs, global aftale om skibsfartens bidrag til reduktion af drivhusgasudledninger, lyder det fra Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen.

Resultatet fra ugens forhandlinger er en tekst med flere forskellige elementer og muligheder i forhold til blandt andet vision, ambitionsniveau og reduktionstiltag, og indtil april 2018 skal de enkelte medlemslande arbejde med de enkelte elementer.

- Det er helt afgørende, at vi får globale løsninger på klimaspørgsmålet. Det kræver brede drøftelser og rummer store svære spørgsmål, som IMO’s 172 medlemsstater skal blive enige om. Forhandlingerne i denne uge har som forventet været svære, og de vil også blive svære i deres afsluttende fase i april næste år.  Det er dog positivt, at så mange medlemsstater og både industrien og NGO’er presser på for et højt ambitionsniveau. Nu skal vi bare fortsætte det intense arbejde for at nå i mål med en ambitiøs strategi, der vil vise IMO’s fortsatte engagement i arbejdet for reduktion af drivhusgasser, siger Andreas Nordseth.

Rederier tilfredse med udkast

Hos Danske Rederier udtrykkes der ligeledes tilfredshed med det fremskredne arbejde i IMO.

- Vi er meget tilfredse med, at der nu er et konkret udkast til en international klimastrategi for skibsfarten på bordet. Resultatet af ugens forhandlinger er præcist, som vi forventede, og for os er det vigtigt, at alle forslag stadig er i spil. Dette var den anden ud af tre forhandlingsrunder, og rent forhandlingstaktisk er der ingen af parterne, der giver sig på kardinalpunkter på så tidligt et tidspunkt. ’Nothing is agreed untill everything is agreed’, og det er den rigtige vej, skal IMO-landene nå til enighed, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.

Hun mener dog, at udkastet, som det ser ud nu, langt fra er færdigt.

- Havde dette været den sidste forhandlingsrunde, havde resultatet været katastrofalt. Det er ingen overraskelse for os, at der fortsat er udeståender på centrale elementer af klimaplanen, såsom hvilken procentsats skibsfarten skal reducere sin CO2-udledning med, og hvordan disse reduktionsmål skal realiseres. Danske Rederier er glade for, at mange lande, heriblandt Danmark, fortsat skubber på for at IMO’s klimastrategi bliver ambitiøs. Det er også afgørende for os, at industrien har bidraget konstruktivt i drøftelserne, og at de internationale rederiorganisationers fælles forslag til reduktionsmål er inkluderet i udkastet, siger Maria Bruun Skipper.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063