23948sdkhjf

Ny metode hjælper trafikanter

Glidende kørsel ved vejarbejder.

I den kommende tid kan man for første gang se en helt ny teknik afprøvet på det danske vejnet. Teknikken gør brug af mobile autoværn, og den skal hjælpe de mange tusinde daglige pendlere på Køge Bugt Motorvejen nemmere gennem et forestående vejarbejde.

Vejdirektoratet vil hver dag bruge de mobile autoværn til at skabe flest kørespor i den retning, hvor det trafikale pres er størst. I morgenmyldretiden kan Vejdirektoratet for eksempel åbne flest kørebaner ind mod København, mens de mobile autoværn kan flyttes, så der er flest kørebaner ud af byen om eftermiddagen, når hovedparten af trafikken går i den sydgående retning.

Derved skal mobile autoværn hjælpe til, at trafikanterne sidder kortere tid i kø og kommer hurtigere og nemmere frem.

-Vejdirektoratets forsøg med mobile autoværn er et godt eksempel på, hvordan vi i Danmark hele tiden skal blive bedre til at bruge teknologien til at udvikle nye løsninger på de udfordringer, vi møder i form af trængsel. Jeg er meget optaget af at inddrage ny teknologi i fremtidens infrastruktur, og jeg vil derfor følge forsøget med stor interesse, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Køge Bugt Motorvejen er Danmarks mest befærdede strækning med mere end 120.000 køretøjer hver eneste dag i gennemsnit. I Vejdirektoratet er man meget spændt på at se, om den nye teknik kan være med til at gøre livet lettere for trafikanterne under vejarbejdet.

-Det er første gang metoden med mobile autoværn skal afprøves i Danmark, faktisk i hele Norden. Vi har store forhåbninger om, at det bliver en succes. Fordelen er helt klart, at vi kan bibeholde fire spor ind mod København om morgen og fire spor ud af byen om eftermiddagen. Dermed vil Køge Bugt Motorvejen stadig kunne håndtere de store trafikmængder, der er på strækningen, selvom vi er i gang med at asfaltere strækningen mellem Solrød S og Køge. Samfundsøkonomisk er det rigtig dyrt at have mange bilister til at holde i kø på vores motorveje, så derfor tager vi nye midler i brug, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

En anden fordel ved denne løsning er, at trafikken i henholdsvis nord- og sydgående retning er fuldstændig adskilt af det mobile værn i hele perioden, så trafiksikkerheden højnes også i vejarbejdsperioden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082