23948sdkhjf

Ny viden styrker Marcod

Undersøgelse af de nordjyske maritime virksomheder.

Det maritime brancheudviklingscenter Marcod har netop afsluttet en detaljeret undersøgelse af Det Blå Nordjylland, der viser en stor spændvidde i de nordjyske maritime virksomheder. Den nye viden kvalificerer målretningen af Marcods ydelser til de nordjyske virksomheder, lyder det.

Formålet med undersøgelsen har været at tegne et mere konkret og detaljeret billede af de maritime, nordjyske virksomheder som supplement til tidligere undersøgelser på området, siger Christine Lunde, der er administrerende direktør i Marcod:

- Vi har ønsket at opbygge en mere specialiseret viden om ”Det Blå Nordjylland”, som kan komme de nordjyske, maritime virksomheder direkte til gode, ved at vi med den nye viden om deres behov kan målrette vores ressourcer og indsatser bedst muligt mod deres vækst og udvikling, siger Christine Lunde.

Undersøgelsen viser en stor diversitet blandt de nordjyske maritime virksomheder. For mere end halvdelen af virksomhederne udgør det maritime marked dog næsten hele deres forretningsområde. Godt 60 procent af virksomhederne har rederier som kunder, 50 procent har værfter som kunder og godt 40 procent opererer i den maritime udstyrsindustri inkl. service på egne produkter, lyder det fra Marcod.

Marcod kan med undersøgelsen i hånden dykke specifikt ned i, hvilke virksomheder der gemmer sig bag svarene i de enkelte spørgsmål og bruge den viden i deres direkte kontakt og sparring med virksomhederne, til kvalificeret matchmaking af virksomhederne, til udvikling af og screening til maritime vækstprogrammer, etablering af faglige netværk og samarbejder, lyder det.

- Mange af virksomhederne i undersøgelsen angiver et behov for at tilført nye teknologier eller ny viden, men ser ikke vidensinstitutioner som en oplagt samarbejdspartner. Derfor har vi nu i samarbejde med Aalborg Universitet udviklet et koncept for Maritime Afternoons, hvor vi formidler fagligt relevant stof og ny forskning. Svarene i undersøgelsen gør det samtidig muligt for os at invitere de relevante virksomheder til de enkelte faglige temaer, siger Christine Lunde.

Undersøgelsen er støttet af Den Danske Maritime Fond.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08