23948sdkhjf

Radikale tunneldrømme

Radikale Venstre vil bruge milliarder på citytunnel i København.

Startskuddet til forundersøgelserne af den en havnetunnel fra Lyngby-motorvejen hen over Københavns Nordhavn til Amager og videre mod syd til Amagermotorvejen er lige gået. Men Radikale Venstre lancerer nu et nyt ambitiøst tunnelprojekt i Hovedstaden med en anslået regning på 15 milliarder kroner.

Partiet vil bore en fem kilometer lang vejtunnel fra Bispeengbuen på Nørrebro, over Åboulevarden, Rådhuspladsen og videre over Langebro til Amager, hvor den skal forbindes med Havnetunnelen.

De radikale drømme om ”låg” på en af de allermest trafikkerede vejstrækninger i København skal spare Københavnerne for støj og bilos, samt øge fremkommeligheden i den københavnske trafik.

Det skriver Dagbladet Politiken.

Partiet er så seriøse med projektet, at det har bedt ingeniørfirmaet Rambøl om at regne på projektet.

En citytunnel vil ifølge de foreløbige beregninger »have en stor indvirkning på trafikbilledet ikke alene på det centrale overordnede vejnet, men også på en lang række af de øvrige veje i indre by.«

Radikale Venstre med partiformand Morten Østergaard forestiller sig at milliardprojektet kan finansieres ved byudvikling i den grønne korridor, der opstår på strækningen, samt brugerbetaling. Partiet mener projektet haster, fordi det bør indtænkes i havnetunnelprojektet fra starten

De radikale visioner er i åbenbar strid med partiets hidtidige holdning til en havnetunnel, som partiet indtil nu har været modstander af. Partiformand Morten Østergaard (RV) fremhæver, at hvis havnetunnelen bliver en realitet, så vil det være en alvorlig fejl ikke at tænke længere frem fra start.

- Ellers mister vi en kæmpe mulighed for at løse flere problemer på én gang«, siger Morten Østergaard ifølge Politiken.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047